منوعات

رواية قدر الزين

رواية قدر الزين الحلقة الأولى

عارفين يعنى ايه اهلك يجبروك تسيب حبيبتك اللي عيشت سنين ترسم احلام بريئة لحياتك معاها ويزوجوك من بنت انت عمرك ماشوفتها ولا قابلتها لمجرد ان هى بنت خالتك والوحيده لاهلها وعشان والدتها تطمن عليها تزوجها هى كمان لحد ماتعرفوش وبردوا لمجرد ان هو ابن خالتها وهتعيش معاه مرتاحه والكلام ده

وتكتشف يوم زواجك ان بنت خالتك اللي اتجبرت تتزوجها دى هي حبيبتك وبعد ماتعيش معاها عام كامل في حب وغرام ييجي ليها کانسر ياخدها منك وتتحول حياتك من الحب للۏجع

بس ياتري حكايتي هتقف علي كدا ولا للقدر رأي وحكم أخر

نبدء حكايتنا من الأول عشان نفهم احداثها بتدور حول ايه

حنين انا اسف بجد ڠصب عني اسيبك صدقيني مش بإيدي ان نفترق اهلنا عايزين كدا عايزين يوجعونا ويحطموا قلوبنا انا بجد ومش ببالغ في الكلام انا عمري ماحبيت ولا هحب غيرك وكانت فرصه سعيدة اوي معرفتك ومقابلتك وبتمني من ربنا يجمعك بالأحسن مني اللي يصلح الكسر اللي اتسببته ليكي في قلبك انتي تستاهلي كل خير

قال الكلام ده ودموعه علي خده وهى كمثل

وسلم عليها ومشي وهى كمان رجعت بيتها وهي بتدعي ربنا يصبرها علي فراقه ويقدرها علي نسيانه

يلا يا حنين عشان خالتك هتجهزك

كانت بتتمنى في الوقت دا تكون بتجهز لحبيبها اللي خسرته للابد وبعد شويه دخل احد افراد العائله واخد امضاءها وخرج جهزت حنين ولبست فستانها الابيض والطرحه عليه ووشها متغطي ودموعها مش عايزه تقف

وهو مضي على اوراق الزواج واخدها ومشي من غير كلمه واحده

وفي بيتهم بقي

يلا يازين عروستك جوا ومستنياك خلي بالك منها البنت عمرها مشافتك ولا قابلتك فهتكون صعبه عليها شويه

صدقني ياابني انا حاسه بيك بس مش بإيدي غير ادعي ليك براحة البال

ودخل زين ورفع الطرحه من علي وجه زوجته ليتفاجئ بحبيبته قدامه في الاول فكر ان هو بيتخيل لكن بعدها عرف ان دي حقيقه

حنين معقول انتي

زززين

ايوه زين انا مش مصدق ان انتي معايا ازاى دا حصل معقول انتي بنت خالتي

ياااه احساس صعب اوى اخسرك في يوم واكون معاكي من جديد

ملحوظه بنت خالته ومايعرفهاش بتحصل كتير انا شخصيا مااعرفش اولاد خالاتي ولا اولاد عماتي

عاش زين وحنين اجمل سنه في حياتهم لكن القدر كان ليه رأي وحكم أخر ويشاء ان تتعب حنين بالکانسر وتكون في المرحلة الأخيرة منه

يتبع

رواية قدر الزين الحلقة الثانية

بعد سنه من زواجنا تعبت حنين واكتشفنا ان هى عندها کانسر وفي اخر مرحله كان خبر صعب جدا عليا اتحمله وحبيبتي بتضيع من ايديا ومش عارف اعمل ايه شهر وانا بټعذب عشانها وبموت في كل لحظه من كتر التفكير لو راحت منى وبعد شهر كانت حنين بعدت وللابد ماكنتش عارف هعمل ايه من غيرها صعبه اوى بجد تخسر حد عايش في دمك

مرت سنه علي فقدانها وقررت اني مش هستسلم ولازم ارجع قوى هي موجوده في قلبي وعقلي ومستحيل انساها

نزلت شغلي عادي في بداية العام الدراسي الجديد

انا دكتور في الجامعه

في طريقي للجامعه

كنت مشغول بالتفكير في ذكراياتي مع حنين وفقت علي اخر لحظه لما كنت هخبط في عربيه تانيه

دقات قلبي كانت بتذيد جدا وحمدت ربنا ان هى عدت علي خير

وصلت الجامعه

ونزلت من عربيتي وانا متوتر شويه لان دى اول مره من سنه انزل الشغل

استغفرت واخدت نفس طويل اوى وقولت انا ادها وبدءت اعد لان العد بيهديني شويه وبيقلل توترى لكن وقفت عد لما جذب انتباهي بنت من الجامعه

بتخرج شيكولاته من شنطتها وبتأكلها لطفله صغيره واضح عليها ان هى من الناس المحتاجين فضلت واقف ومتابع

الموقف لحد الطفله ماأكلت الشيكولاته وخرجت منديل ومسحت ليها مكان لخبطة الشيكولاته

وطبطبت علي كتف والدة الطفله ودخلت الجامعه وهي مبتسمه

مريت الست وطفلتها من قدامي وسمعتها بتدعي ليها براحة البال وجبر الخاطر زى مابتريحها وبتجبر بخاطرها هي وبنتها

دخلت الجامعه وانا في حاله من الذهول هو لسه في ناس كدا

دخلت وبدءت المحاضره وانا ببحث بعيوني عنها بعد ماعرفتهم بنفسي

مش موجوده بينهم حسيت اني فقدت الأمل شويه لحد مالقيت حاجات بتطير من شنطه واعتذارات

انتى ياانسه

انا

ايو ماكملتش كلامى لما لقيتها هى

في حاجه يادكتور

ها

حضرتك ناديت عليا

اه انا كنت بقول ايه

سورى يادكتور

بجد ماكنتش مركزه بس حاجتي مش لقياها وموبايلي كمان وعندي مقابلة شغل بعد الجامعه وحتى فلوس المواصلات مش لقياها

كل ده وكملت بصوت خاڤت هو خيرا تعمل ش را تلقي

طب اتفضلي وركزي معايا هعيد تانى

بعد شويه

انتي ياانسه

طبعا انا لو اعتذرت من حضرتك الف مره هبقي غلطانه معلش ممكن تعيد تانى اخر مره

ليه هو انا هنا تحت امر سيادتك اتفضلي اخرجي برا

ليه هو انا عملت ايه قولت لحضرتك عندى مقابلة شغل مهمه وحاجتي ضاعت منى اعمل ايه بقي انا دلوقتي

قولت برا

حاضر يعني هتطردنا من الجنه وهى خارجه قالت پغضب علي فكره انت كدا بتخسر طالب

انتى طالب انتى انتى السنه الكام ليكى هنا

الثالثه

طب اتفضلي

كتك القرف وانت حلو كدا

بتقولي حاجة

انا اسفه بجد

اخرجي برا

طب اخر مره

قولت برا

حاضر

اوووف بقي هعمل ايه انا دلوقتي انا متأكده ان كل حاجه كانت معايا

الموبايل والفلوس و السي في كل دا اختفي ساعدني ياربي لازم اشتغل عشان عملية بابا نفسي اشوفه بيمشي تاني

اليوم خلص ورجعت البيت وانا فقدت الأمل والدي مريض ولازم يعمل عمليه ضروري عشان يمشي حاولت ادبر اي شغل مفيش حد محتاج انى اشتغل عنده وكان اخر امل ليا اشتغل في شركه محتاجه موظفين من اي عمر ومش لازم يكون تعليم عالي تكون بتكمل تعليم عادي او متخرجه

ياقمراااات الروايه مش حزينه هى بس اول كام بارت كدا وبعدين كل حاجه هتتغير

موبايلي ضاع وكان عليه ارقام اصدقائي وصديقتي اللي جابت ليا الشغل ده

وكمان مصاريف المواصلات والسي في دخلت بيتنا وانا عندي كمية يأس رهيبه ولقيت بابا التعب ذايد عليه وعلاجه خلص مش عارفه هتصرف ازاى

طب هجيب فلوس الادويه منين ومين هيرضي يسلفني تاني انا تقريبا بقيت عليا ديون للشارع كله وعليا ثمن ايجار البيت سبع شهور ودا اخر شهر لينا هنا وصاحبة البيت تخرجنا منه لو مادفعناش الايجار

دخلت اوضتي وقعدت على الأرض وضميت نفسي وبقيت ادعي ربنا يحلها من عنده لان بجد تعبت من كتر ماالناس بتطلب حقها وانا مش معايا وكل شغل بروحه مش بلاقيهم محتاحين حد معاهم حتى اخر امل ليا فقدته

يتبع

رواية قدر الزين الحلقة الثالثة

بعد مافقدت الأمل في علاج والدها وشغلها اللي لسه مابدءتش بيه وتليفونها اتسرق وفلوسها والديون المتراكمه عليها

فضلت تبكي وتدعي ربنا يهون عليها كل دا وفكرت في الوقت دا تبيع . كليتها

مفيش قدامها غير كدا ودا انسب حل

بس الكليه مش هتسدد ديونى وتعمل العمليه لبابا كام شهر بس ومش هيمشي تانى

يارب خليك معايا

تاني يوم نزلت الجامعه ومفيش معاها غير ثمن مواصلاتها وهى رايحه بس وهيفضل معاها فلوس بسيطه مش هتكمل ترجع بيهم

في طريقها للجامعه طلعت وقفت علي الطريق ومستنيه تاكسي او اى حاجه الجو كان لسه الصبح كدا بس الشمس كانت طالعه وضوءها جاي عليها لتتفاجئ بعربيته قدامها

واقفه كدا ليه

قالت في نفسها

هو القمر بيطلع علي الصبح كدا

انتى ياانسه

ها

ها ايه واقفه كدا ليه

مفيش مستنيه مواصله للجامعه

طب اركبي

ايه

اركبي

انا

هو في حد غيرك هنا صعب دلوقتي تلاقي تاكسي ع الصبح كدا

ركبت معاه وهى حاسه ان اليوم دا مختلف عن كل الأيام اللي مرت قبله

وفجأة افتكرت حاجه وقالت بصوت عالي استني هنا استنى وبعدين استوعبت ان دا مش تاكسي وان دا دكتورها في الجامعه

اسفه يا دكتور استنى هنا لحظه

هجيب حاجه وراجعه

ونزلت عند محل صغير كدا واشتريت شيكولاته وحطيتها في الشنطه وركبت ومشيوا

بعد شويه وصلوا الجامعه

وقابلت الطفله اللي بتستناها كل يوم عند الجامعه باستها من خدها وفتحت الشيكولاته ليها واكلتها ودخلت الجامعه وهى بنفس الابتسامه

وهنا والدة الطفله بتنادي عليها يا بنتي يابنتى

ايوه

دول حاجاتك امبارح سيبتيهم معايا لما كنتي بتأكلي فرح الشيكولاته وڠصب عني خدتهم ومشيت ومااخدتش بالي غير وانا في البيت وماعرفتش اجيبهم ليكى لان البيت بعيد عن الجامعه

قدر اخدتهم وشكرت السيده وحضنتها ودخلت

كل دا تحت صډمه زين

وبدءت المحاضره

زين كان مركز معاها اوى وهي فرحانه

انتى ياانسه

انا

ايوه

اسمك ايه

انا

ياربي هو في حد غيرك هنا انا وقفته

لا

اسمك إيه

قدر

علي صوتك

قدر

اه قوليلي ياانسه قدر انا كنت بقول ايه ولو قولتي سوري يا دكتور ماكنتش مركزه همنعك من محاضراتي طول السنه

طب هو انا بس مش م طب هو ينفع اعتذر وتكون دى اخر مره مااركزش

اتفضلي برا

ارجوك

يادكتور ما في كتير غيري مش مركز وحياة احلفك بمين بس

طب وحياة حبيبتك سماح المره دى

للحظه زين كان واقف زي التمثال ومش بيتحرك غمض عيونه وقال اخر مره بعد كدا مش هتحضري اي محاضره ليا

حاضر

وبدء زين يعيد من اول وجديد وسألها وجاوبت

وخلصت المحاضره

وخرجت قدر بسرعه كبيره عشان تلحق المقابله المفروض كانت خلصت كام حاجه من امبارح عشان المقابله النهارده لكن مالحقتش وخلصت كل حاجه اثناء المحاضره

ياااااه كل دول جايين يشتغلوا وايه الناس دي لابسين كدا ليه معقول مدير الشركه دى يسيب بنات. الليل دول ويوظف واحده زيي لا انا همشي خلاص مالهاش لازمه بقي خلاص كدا

ياربي انا جيت عشان اشتغل وعندي امل تقف جنبي

ان شاء الله هتقبل يارب خليك معايا

وفضلت مستنيه لحد ما جه دورها

انتى قدر محمد عبدالرحمن

ايوه

ياااه دا انتى عليكي توصيه عاليه اوى

مش فاهمه حاجه من كلام حضرتك

قصدى ان في حد موصي عليكي وحكي ليا كل الظروف اللي بتمري بيها

وان شاء الله هتستلمي شغلك من بكره

بس عايزك تعرفي حاجه قبل ماتبدئي شغل معانا

قبل ماتدخلي هنا اكيد شوفتي كل اللي كانوا موجودين برا دول

ايوه شوفتهم

في منهم معاه تعليم عالي واللي بيعرف يتكلم اكتر من كام لغه مختلفه ووظفتك بس معانا عشان اللي وصي عليكي صديق مقرب جدا ليا

التزمتي هتكوني معانا ماالتزمتيش مالكيش مكان بينا تمام

ان شاء الله هكون عن حسن ظن حضرتك

ان شاء الله مرتبك هيكون عادي لان انتى لسه في البدايه ومانعرفش شغلك هيكون عامل ازاى

ونادي علي سكرتيرته الخاصه وقال ليها ان قدر من النهاردة مسؤوله منها لحد ما تتعلم نظامهم

ومر وقت طويل وقدر في الشركه معاهم بتخلص الجامعه وبتروح شغلها بس مش بتروح الجامعه علي طول

وبدءت تتعلم نظامهم كان شغلها بنظام وبيعجب المدير

المدير دا لطيف جدا

ههههههه هو لطيف جدا لكن انتى لسه ما قابلتيش المدير الحقيقي

هو في حد تاني غيره

ايوه في بس هو في اجازه ووالده ماسك الشغل مكانه لحد مايرجع من اجازته

يرجع بالسلامه

لا بلاش يرجع دا ما ينطا قش خالص وكل مره بيرفد كام موظف من الشركه جديد قديم مش مهم المهم اللي يفضل هنا يشتغل بأقصي سرعه عنده واهم حاجه الامانه

ولسه بيتكلموا بتيجي موظفه وبتقول ليهم

المدير القديم وصل يعنى في ناس هنا تجهز نفسها للرفد هههههههههههه و اه يلا عشان في اجتماع معاه بعد عشر دقايق ومشيت

يانهار بعد عشر دقايق بس انا خا يفه اوى لما بقف قدامه مابعرفش اتكلم خالص

للدرجه دي هو عامل رع ب للكل هنا

واكتر بكتير

يلا ياروز انتى وقدر الاجتماع هيبدء وانتوا لسه واقفين

بسرعه ياقدر هيرفدنا

الكل اتجمع وقدر متشوقه جدا لرؤية الشخص دا واول ما بتشوفه قدامها

دكتور زين هو دا المدير

ايوه

امممم ضمنت الرفد

انتى تعرفيه

دا دكتوري في الجامعه

ايه دا انتى بتعملي ايه هنا

انا

ايوه انتى

انا بشتغل هنا

اه من امتي

من 3 شهور

امممم روز

روز بإرتباك ايوه يافندم

نظامها ايه في الشغل

هو انت هترفدني ولا ايه

روز انا سألتك سؤال

اسفه يا فندم هي لسه تحت التدريب

بس مش انتى قولتي ان انا فهمت كل حاجه ايه تحت التدريب دى

وبتبص لزين لقيته بيبص ليها پغضب

وقال بصوت عالي قدررر

انتي مرفوده

يتبع

رواية قدر الزين الحلقة الرابعة

زين بص لقدر پغضب ولسه هيتكلم رديت قجر وقالت

قدر انتى مرفوضه

قدر

ايوه اخرررسي خالص

يعنى مش رفض

قولت اخررررسي

حاضر كتك القرف في شكلك اسيبلك الجامعه الاقيك هنا

ضحكت سكرتيرة زين الخاصه لان هى سمعتها واختفت الضحكه لما لقيت زين بيبص ليها پغضب چحيمي

قددر كلمه كمان وهخرجك برا الشركه

حاضر وبصوت خاڤت يعنى هتخرجني من الجنه

كله يخرج الاجتماع هيتأجل ربع ساعه الكل يخرج ما عدا قدر

الكل خرج ولسه السكرتيره الخاصه هتخرج قدر مسكت ايديها هتسيبيني مع الأنوكاندا دا

معلش استحملي ماانا لو فضلت هيرفدني سيبي ايدي

الله يخليكي ماتسيبينيش هنا لوحدي انا خاېفه عيونها كلها شړ

بتبص السكرتيره بتلاقي عيونه متحوله للون الاحمر من الڠضب

اه صدقي

لسه واقفه ليه ماسمعتيش انا قولت ايه

سسسسسمعت حاضر وجريت علي برا

وهنا اتوجه زين وقفل الباب وقدم خطواته تجاه قدر وهى بترجع بخطواتها

عايز ايه مالك يتقرب كدا ليه

بص يازين شغل الروايات دا انا ما بحبوش يعني اشتغل عندك وتقع في غرامي واقع في غرامك واهلك يرفضونى عشان فقيره

وانت تتحداهم عشانى او تتزوجنى في السر من

غير ماحد يعرف وبعدها تسيبني وكملت بصوت عالي

لا يا بابا فووووق دا انا قدر يعني قدرك الاسود دا انا اوديك ورا الشمس من غير ما تعدي علي القمر فاهمني

لا ماتبصليش كدا يازين وكملت پبكاء طفولي

عشان انا بخاف

هو انت عليك عفريت عيونك لونهم احمر انا اعرف دجاله عندنا في الشارع تصرفه عنك في لحظه بس ثق فيا

مستر زين انت بتقرب كدا ليه

طب اهدي بس

يا ناس يلي برا حد يلحقني هلباوى بيه ھيموتنى هنا

بص يامستر خلاص

وللحظه كان زين لزقها في الحيط ومش في بينهم غير كام سنتي

زززززين هههتعمل ايه انت بتبصلي كدا ليه

طب اتكلم وبلاش تفضل ساكت

قدر

واخيرا اتكلمت

تعرفي اللي مصبرني عليكي ايه

ايييه حبيتني صح

ههههههه

اول مره اشوف ضحكتك

واخر مره تشوفيها

ليه

دا اللي عندي

ماقولتليش ايه اللي مصبرك عليا

قرب وهمس في اذنها بصوت مش مسموع

عشان فيكي شكل منها

هى مين

مراتي

الصدمه كانت كبيره علي قدر هي حبيته من اول يوم شافته فيه لكن ماكانتش تعرف ان هو متزوج

بس الحقيقه غير كدا ان زوجته متوفيه

عيون زين كانت مركزه مع عيون قدر اللي اتحولت من البراءه للدموع والكسره

دا اللي مصبرني عليكى وكمان ظروف والدك غير كدا انا مستحيل اعين في شركتي واحده زيك وكمان مااسمحش ان واحده في مركزك تمسح ارضية الشركه دى

عارفه عمال النظافه هنا معاهم كليات عاليه بس مااتوظفوش لسه ومستواهم المادى اعلي من مستواكى ب 100 مره

وبعد عنها شويه ولف ظهره وقال

انا سددت ديونك ووالدك هيعمل العمليه

وانتى هتشتغلي هنا ليل ونهار لحد ماتخلصي اللي عليكي وبعد كدا ترجعي تشتغلي الكام ساعه اللي بتشتغليهم هنا تاني من غير ساعات اضافيه

اعملي حسابك علي كدا تيجي الساعه 8 الصبح وتمشي 10 بالليل

فهماني

ردي عليا بكررره الصمت

فهماك

الكلام دا كله بدايته من بكره غير كدا لو فكرتي بس تغيري الاتفاق

مكانك هيكون السچن المنفرد ودا مش تبع الشړطه

دا خاص بيا بزين الصقر يلا علي شغلك

استنى

ايوه

لو سمعت ان انتى عملتى اي غلطه هتتخصم من المرتب وساعات العمل هتذيد

يلا اخرجي

طلعت قدر وهى حزينه بمعني الكلمه

وقعدت علي مكتبها وهى سرحانه وزين شايفها من خلال الكاميرات اللي متركبه في الشركه

هتستنى ايه يا قدر من واحد ابن اكابر زى ده هتستنى يحبك دا مستحيل يعطف عليكى ومفيش حاجه ببلاش

الشغل كله بدء يتجمع قدامها وهى في عالم تانى مش مركزه مع اى حاجه

وبتفكر ازاى هتقدر علي كل ده

وهنا بتيجي سكرتيرة زين الخاصه وبتقول ليها زين عايزها في مكتبه وشكله مش ناوى ليها علي خير

يتبع

رواية قدر الزين الحلقة الخامسة

روز ممكن اعرف القمر سرحان في ايه

قدر

قدر قدر قدرررررر

ايه يا روز في ايه

انا بكلمك من ساعه يابنتى انتى روحتي فين

مفيش يا روز انا بس مشغوله شويه

طب بصي ايه رأيك بعد مانخلص نروح مكان هادى نتكلم شويه

موافقه بس اخلص الشغل دا

انا هخلصه معاكي

مستر زين هيعمل ليا مشكله

ماتخافيش مش هيعمل حاجه انا خلصت شغلي ومراد معاه جوا اصلا

مين مراد

مراد دا بقي ياسيتي قرة عيني المستقبلي

قرة عينك المستقبلي ازاى

خطيبي وكلها شهور ونتزوج

اهااا بتحبيه

بحبه ايه يابنتي انا معديه المرحله دى من زمان انا بعشقه بهواه ب

بس انتى ماصدقتي حد يكلمك عنه

ههههههه اصل دا العشق بقي ههههههه ومابصدق تيجي سيرته

ربنا يخليكم لبعض هو كمان بيحبك

اتنهدت روز بحزن وقالت ساعات بحس ان هو مش بيحبني ومجبر عليا

ازاى

نخلص شغل وبعدين نتكلم

اوك

وبعد شويه

ايه يا روز مش هترجعي البيت

رديت بحرج هرجع بس لما اخلص مع قدر

تمام انا مضطر امشي دلوقتي ولما تخلصي ارجعي مع زين

او ابقي كلمينى وانا هاجى اخدك

حاضر

وفضلت روز عيونها معاه لحد مااختفي من قدامها

وبعدين كملت الشغل مع قدر

مستر زين انت هترجع البيت دلوقتي

لا لسه قدامى ساعتين

طب خلاص انا هخرج مع قدر

مفيش خروج في شوفير هترجعي معاه البيت انتى ناسيه اخر مره ايه اللي حصل بينك وبين مراد

قالت روز بطفوله بس انا عايزه اخرج مع قدر

اخد زين نفس طويل وقال

روز بلاش شغل الأطفال ده ويلا عشان ترجعي البيت قدر مش هتهرب يعنى وبكره بإذن الله هتروحى معاها عشان تشترى ليها لبس يليق بسكرتيرة زين الصقر

وانتي يا قدر بكره ماتنسيش تفكرينى اظبط ليكي مواعيد العمل الدراسه هتبدء كمان اسبوعين ولازم نظبط المواعيد عشان كليتك

بس حضرتك قولت ان هشتغل من اول اليوم

لأخره

دا في الاجازه بس يا قدر

طب

خلاص تقدري ترجعي بيتك دلوقتي ونكمل كلام بكره

تمام بعد اذنكم

اتفضلي

وانت يا روز هانم هتنامي هنا ولا ايه علي فكره مراد لو اتأخرتي عليه هيتضايق اوى ويعمل مشاكل ملهاش حل

علي اساس ان هو بېموت عليا مثلا

روز مراد بيحبك بس انتى مش قادره تفهميه

صدقنى يازين مراد مش كدا ابدا عارف ايه اللي مصبرني علي معاملة مراد ليا كدا انى بحبه

طب اهدي كدا يا روزي وانا متأكد ان هو مايقدرش يعيش من غيرك

يلا عشان ترجعي البيت

اوك باي

باي

وبترجع روز البيت مع الشوفير وبتتصل علي قدر وبيتكلموا كتير وكتير اوى كمان الوقت اتأخر وقدر كانت فرحانه اوى عشان بقيت هى وروز مقربين اوى وروز كمان فرحانه جدا بمعرفة قدر مراد يبقي اخو زين وروز خطيبته وعايشه معاهم في البيت ياترى ايه هو السبب اللي مخليها عايشه معاهم

وايه مصير قدر زين هيكون متعاطف معاها ويحبها ويتزوجوا زى اي روايه من النوع ده ولا هيكون في اختلاف

يتبع

رواية قدر الزين الحلقة السادسة

في بيت والد قدر كان قاعد علي الكرسي المتحرك في البلكونه فجأه الباب خبط

فتحت قدر وكان واحد من شباب البلد او الحاره لان هى ساكنه في منطقه عشوائية

انت

ايوه انا ايه مش عاجبك ولا ايه ولا عشان حضرتك ياقدري الحلو لقيتي شغل في شركه محترمه هتكبري علي زوجك المستقبلي

قولت ليك الف مره اسمي قدر وان مستحيل اتزوج واحد زيك

وعشان اللخبطه الشخص دا اسمه دامر

هو بيكون مواصفاته مش طويل اوى متوسط يعني بشرته مصريه مش ابيضاني اوي عيونه لونهم بني غامق وشعره مش طويل اوى لان هو بيقصه قصات علي الموضه من الاخر شكليا جميل لكن اهل الحاره دايما شايفين ان هو اخلاقه مش كويسه دائما بيسكر.

وبيعرف بنات كتير اوى لكن قدر بالنسبه ليه هي حياته وروحه

بيحاول دايما يكلمها لكنها بترفض ودا بيزيد من عناده وبيزيد من حبه ليها عصبي جدا ولو طلب منه الامر يخطفها ويخبيها عن العالم هيعمل كدا حالته الماديه كويسه جدا والده هو اللي كلم والد زين عشان يشغلها عصبي جدا جدا جدا

نكمل بقي

انت فاهم ان ممكن يوم احب واحد زيك لولا والدك كنت صړخت ولمېت عليك اهل الحاره

في لحظه كانت ايد دامر ماسكه شعرها بقوه

انا بحبك ايوه ومفيش عندى اي شك لكن هتكبري عليا هكسر دماغك انتى فاهمه فوقي لنفسك يا قدر واعرفي ان انتي قدري انا قدر دامر بس مش قدر زين

سيب شعري يا حيوان

هو مين دا اللي حيوان ورفع ايديه ولسه هيضربها لكن فجأه غمض عيونه ونزل ايديه تاني

قدر بلاش تستفزيني

استفزك وقفت ليه يا دامر ما ټضرب ولا خاېف يتقال عنك مش راجل وكلام اهل البلد عنك يتثبت

بص يا دامر مصر فيها 100 مليون شخص وانت اخر واحد ممكن افكر ارتبط بيه في حال لو مالقيتش حد كويس ومحترم عنك

انت مش في حساباتي اصلا ولا شيفاك

قدر بلاش تستفزيني دي اخر مره هقولك

سيب شعري

حاضر يا قدر هسيبه بس بعد كدا انتى حره بقي

ماانا فعلا حره هو انا عبده يعني

ابتسم بخفه لا يا سيتي مش عبده وخرج من تحت التيشيرت اللي هو لابسه كتاب

ايه دا

دا الكتاب المطلوب منك عشان تقدري تذاكري منه وهتلاقي كل حاجه فيه والشرح والتوضيح وكله بدل ما تطلبي من الدكتور يعيد المحاضره تانى

ايوه بس الكتاب دا غالي اوى وكمان مش موجود هنا هو انت جيبته منين

غالي اوى فمايغلاش علي قدرى حاجه جيبته منين بقي مالكيش دعوه

والنوت بوك دى فيها كل محاضرات السنه والنوت بوك عليها اسمك

محاضرات السنه ازاى والكليه لسه قدامها اسبوعين

مالكيش فيه المهم ان كل حاجه تخص السنه معاكى

علي فكره دا لو من الدفعه اللي قبلي فأحب ابشرك مش هينفعنى في حاجه

يووووه ماقولنا من السنه دى

اه وانت سرقتهم منين عارفاه حرامى وايدك خفيفه اوى ومش بتعلم

انا هسكت ومش هرد عليكي عشان لو اتكلمت هيكون في كلام تاني

هو دا خط مين مش معقول يكون خطك ابدا

ههههههه دا خطي انا خطي جميل جدا علي فكره

بصيت ليه قدر من فوق لتحت دا خطك يا مع فن انت

تانى يا قدر تصدقي ان انا غلطان ان جيبتهم ليكى

ايوه غلطان

ويلا امشي بقي من هنا

ماشي ياقدر همشي بس خليكى فكراها مشي كام خطوه طلع برا الباب

استنى

فرح اوى ووقف

هات الكتب دى واخدتهم ودخلت وقفلت الباب في وشه

اووووووف قال قدري قال دا عند امك

وحضنت الكتاب اوى

ياااه اد ايه انا كنت محتاجه ليك انا كنت بتعب اوى علي ما بلاقي حد يوضح ليا حاجه مش فهماها

انت ثمنك غالي اوى هشوف السعر وهدفعه ليه عشان ما يفكرش ان ليه جميل عليا

عند روز ومراد

الوقت اتأخر والكل نام روز طلعت من اوضتها بلبسها البيتي ودخلت المطبخ تجيب ميه وهى طالعه من المطبخ شافت مراد وهو كمان داخل يجيب ميه

صاحية ليه

بجيب ميه

تمام

وانت

انا كمان بجيب ميه

هتنام

شويه

قدامك كتير

عايزه حاجه

لا بسأل

طب ادخلي اوضتك بدل ماحد يصحي ويشوفك يا روز هانم بلبسك دا

ماله لبسي يا مراد ماهو كويس اهو

اتنهد مراد وقال قولت ادخلي اوضتك ومش هعيد كلامي تانى

انت ليه بتعاملني كدا

روز الوقت اتأخر تصبحي على خير

ليه ساعات بحس انك مجبر عليا

قولت تصبحي على خير

ليه يامراد مش ذنبي ان

عارف هتقولي ايه مش ذنبي ان بابا ماټ وخلي والدك واصي عليا وماليش اهل ولا اعرف اي حد غيركم لو مش طايقني قولنى وانا اوعدك هختفي من حياتك انا بحبك يا مراد وعمرى ماحبيت غيرك خلاص حفظت الكلمتين دول

هجيب ليكي من الاخر يا روز انا مش بحبك ولا عايزك لولا اصرار بابا كان زمانك زى اللي قبلك اللي زيك اخره معايا يومين فهمتى يا روزى يلا روحي نامى بدل مااطلع اللي جوايا ليكي

وفي الوقت دا والد مراد كان واقف وسامع كلامهم كله وهيكون ليه تصرف تاني مع مراد

عند قدر صحيت من نومها تاني يوم ولبست ولسه هتنزل سمعت صوت عالي فتحت باب البلكون عشان تشوف الصوت دا يبقي ايه لقيت مجموعة من الشباب ماسكين سكاكين وبيضربوا في بعض ودامر بيبعدهم عن بعض

فندام لازم يتدخل فى نصف المشكله ويبعدهم ولا هما اللي بيموتوا بعض ولا هما اللي بيسكتوا بس كل يوم يصحونا علي كدا

وانت يا سي فندام روح إلهي حد فيهم يخبطك سکينه تجيب اجلك عشان تانى ولسه ماكملتش كلمتها وكان في شخص بيحاول يضرب التاني ودامر بيبعدهم عن بعض فجيت الضربه فيه

دامر ونزلت تجري علي تحت المشكله هديت لما دامر وقع كان بيفتح بصعوبه واول ما شاف قدر ابتسم

قدر بدموعقوم يا دامر ماكانش قصدى والله

ققققدر انا فرحان اوى ان انتي اخر حد هشوفه وبإيديه اللي كلها ډم مسح دموعها وقال دموعك غاليه اوى عليا

واخد نفس طويل وغمض عيونه

تحبوا دامر يتعافي وقدر تحبه ولا يتعافي وقدر تحب زين ولا ېموت

يتبع

رواية قدر الزين الحلقة السابعة

الإسعاف جيت واخدوا دامر وقدر راحت معاه وتقريبا كدا لبسها ووجهها كلهم ډم من ډم دامر اللي كان فاقد الوعي تماما

كانت پتبكي وخاېفه يحصل ليه حاجه مش عارفه ليه السبب بس يمكن عشان دعت . عليه والدعوه استجابت مثلا

واخيرا بعد بكاء مستمر وعتاب في نفسها وصلوا المستشفى

الممرضات قابلوهم بالترولي واخدوا دامر للعمليات

وبعد وقت يمكن مش كتير بس كان بالنسبه ليها طويل جدا بتخرج ممرضه وبتطلب حد يتبرع ليه لان هو فقد ډم كتير اوى

بس قبل الكلام دا زين اتصل علي قدر عشان يعرف اتأخرت علي الشغل ليه

موبايل قدر رن

الو ايوه يا مستر زين

انتى فين واتأخرتي ليه

قدر پبكاء شديد وعدم القدره علي الكلام الحقني با مستر زين انا في المستشفى

زين بخضه مستشفي ايه

مستشفي

طب انا جاي دلوقتي وبعد شويه كان وصل وقابل والد دامر ووالدته علي السلم كانت حالتهم صعبه اوى

زين السلام عليكم ازيك يا عمو حيدر عامل ايه

الحمد لله يا زين ياابني

انت بتعمل ايه هنا

دامر ابنى نقلوه المستشفى

هو هنا من زمان

لسه جاي من شويه وطلعوا فوق وكانت قدر واقفه قدام العمليات

حيدر وزوجته اسرعوا في خطواتهم تجاه قدر

ايه اللي حصل يا قدر دامر حصله ايه

قدر ماكانتش بتتكلم كانت پتبكي بس

زين قدر اتكلمي

دا دامر واڼهارت في البكاء وهنا الممرضه بتخرج وبتطلب متبرع وعشان كان مطلوب كميه كبيره فلازم شخصين يتبرعوا

قدر انا هتبرع

زين انتي اټجننتي تتبرعي ايه وازاى اقعدي هنا وانا هتبرع

لا هي محتاجه شخصين

قولت اقعدي

لو سمحت يا

قولت اقعدي

ودخل زين يتبرع

الممرضهلازم شخص كمان يتبرع معاك

الكميه

المطلوبه كبيره

خلي اي حد يتبرع ما عدا الانسه اللي برا

وبالفعل الممرضه خرجت وكان واحد من اصدقاء دامر وصل ودخل يتبرع

واخيرا بعد انتظار نقلوه غرفه عاديه وفاق والكل دخل يتطمن عليه وقدر كانت واقفه علي الباب

عيونه كانت بتلف في كل ارجاء الغرفه لحد ماجيت علي قدر بص ليها وظهرت ابتسامته اللي كلها ۏجع وشاور ليها عشان تقرب

قربت ووقفت قدامه ودموعها نازله

قال بتعب اهدي يا قدري وبلاش دموع دموعك غاليه اوى عليا

حيدر ياااه دموع قدر بس

دامر اكيد كلكم طبعا

والدة دامرالف سلامه عليك يا قلب ماما

دامرالله يسلمك ياروحي

حيدر شد حيلك يا بطل الجامعه لسه قدامها 10 ايام وتفتح هتقدر تبدء ازاى

دامر ربنا يسهل يا حاج

حيدر حاج تاني انت هتكبر امتي

دامر هههه حد يطول يحج

حيدر قوم انت بس بالسلامه وان شاء الله تحج وتبقي الحاج دامر كمان

دامرانا لسه صغير علي كلمة حاج يا حاج

حيدراما اسكت انا واخد زين وننزل الكافيه

زين هو دامر لسه هيدخل الجامعه

حيدر ههههههه لا دامر هيتوظف هيكون دكتور في الجامعه الأمريكية

زين هو متخرج من زمان

حيدر من سنتين

زيندا كان زمانه اتوظف ليه فضل لحد دلوقتي

حيدر هو رفض يتوظف كان بيساعدني في الشغل لحد اخوه ما يرجع من السفر وبعدين يشوف وظيفته والحمد لله اخوه رجع وهو شاف وظيفته وهيشتغل السنه دى

زين دكتور في الجامعه وكان بيعمل مشكله في الشارع

حيدر دامر طيب جدا وقلبه كبير بس في اوقات بيكون زى ماانت شوفت كدا مفيش حد قادر عليه

واوقات تلاقيه هادي جدا وبيصلي وبيقرء قرآن

زين هو مريض نفسي ولا ايه

حيدر لا هو من طفولته كدا ولما بيتعب بيروح لقدر بيهدى ويرجع لطبيعته

زين فهم غلط يروح ليها ازاى يعنى

حيدر بيروح يتكلم معاها وهي بترفض الكلام معاه ودايما بتتلاشي الكلام معاه

بس هو بيكتفي ان يكلمها حتى لو مش هتقبل بعدها بيرجع لطبيعته

زين طب هي بتتلاشي الكلام معاه ليه

حيدر عشان قدر عندها طموح واحلام تشتغل وتتعب عشان تعالج والدها وتتعلم مش حابه تشغل نفسها بالكلام ده

زين طب ليه ما عرضتش دامر علي دكتور

حيدرومين قال ان ما عملتش كدا كلهم كلامهم واحد هو كويس بس اللي انا شايفه غير كدا انا بحس دامر طفل قدام قدر كام مره طلبها منى وأنا رفضت

زين طب ماتوافق لو هو بيحبها كدا

حيدرخايف اظلمها معاه انا بفكر اخطب ليه بنت اخويا هى بتحبه من طفولتها

طب دا كويس بس هو بيحب بنت تانيه

دامر لو اتزوج من قدر هيتغير من الأسوء للأسوء منه قدر بنت محترمه جدا لكن ماينفعش دامر يتزوجها

يتبع

رواية قدر الزين الحلقة الثامنة

طب هو ايه العيوب اللي في دامر تمنعه ان يتزوج قدر

حيدر عيوب دامر كتير يا زين واولهم ان هو حب بنت زي قدر هو ابني بس ما يستاهلش قدر

هو في اب بيقول علي ابنه كدا

انت يا زين انا مش عايز البنت تتجرح وتعيش طول عمرها بتعاني

وعشان مانطولش اكتر من كدا في الحديث بينهم

بيمر كام شهر ودامر بيخرج من المستشفي وبيرجع زى الاول هما كام شهر مش كام يوم وقدر بتكون دخلت الجامعه ومش فاضل كتير علي الامتحانات وزين نظم ليها مواعيد العمل في الشركه

ووالدها سافر برا عشان العمليه وفضلت قدر عايشه لوحدها في البيت تقريبا مش بتدخله غير بالليل بس لان طول اليوم في الجامعه او في الشركه

واخر اليوم بتاخد بنت جارتهم تفضل معاها وطبعا دامر كلمها اكتر من مره لكن هى قالت ليه ان هما اخوات

وعشان هو بيحبها فمش متقبل كدا ابدا

وبيتجنن اكتر لما يشوفها واقفه مع زين

اما عن روز ف والد مراد اجبره يتزوجها وعشان هو شايف ان دا زواج بالإجبار فكان بيعرف بنات غيرها ولما تواجهه

يفكرها ان هي كانت عايشه في بيتهم ولو طردها. مش هتلاقي مكان تروح فيه

فدا اللي كان مصبرها علي افعاله الوقحه وتصرفاته الحقيره

روز مراد حبيبي انت جيت

مراد لا لسه

يومك كان عامل ايه

زى الزفت زى شكلك كدا

انت بتعاملني كدت ليه يا مراد انا عملت ايه عشان تعاملني كدا

بقولك ايه شغل البراءه الكذابه اللي مابتجيبش نتيجه دى مش عايزها انتي فهماني

انا راجع من الشغل تعبان وداخل انام لو بس لو يعني سمعت اي صوت ليكي افتكري ان

النهارده اخر اليوم هيجيبوا قارئ يقرء .عليكي الفاتحه في. قپرك وكمل بصوت عالي انتى فاهههههمه

ردت پخوف حاضر فاهمه

ودخل وقفل الباب

عند قدر

في ليله من ليالي الشتاء البارده كل اهل الحاره او البلد

كل واحد قاعد في بيته من البرد والمطر والهدوء بيعم في جميع أرجاء المكان

كان دامر قاعد مع اصدقاؤه اللي هما زى ما بيقولوا اصحاب السوء

وبيشربوا من المحرمات واحد من اصدقاء دامر

وهي شايفه نفسها علي ايه يعني دى حتة بت. فقيره لا حول ليها ولا قوه مش عارف انت بتحبها علي ايه دى

احترم نفسك عشان انا ممكن اقت لك لو اتكلمت عنها تانى

صديق اخر

عندى اقتراح

انت ما تقترحش حاجه خالص انت فاهم

ياعم براحتك انا كنت هفيدك اوى وهتتزوجك عص ب عن ابوها اللي برا دا واتعالت اصوات ضحكهم

انجز اقترح وخلصنا

ايه رأيك لما

تصدق فكره بردوا وكدا من غير تفكير والدك هيزوجها ليك تكفير عن الغلط اللي غلط ته في حقها

لا مستحيل اعمل كدا في قدر انا بحبها اوى وعمرى ما اعمل حاجه تضايقها او تجرحها

خلاص استني لما زين يتزوجها وارجع عيط تانى

انت اتج ننت ازاى تقول كدا واشتد بينهم التفاهم وبدؤا يضربوا بعض بقوه

وهنا دامر شرب كتير اوى

لحد ما خلاص ما بقاش شايف قدامه وبدءت كلمات اصدقاؤه تدور في رأسه

كان ماشي في المطر ومن كتر الشرب ماشي بيقع لحد ما وصل بيت قدر كانت قدر مستنيه بنت جارتهم هى هتروح تجيبها بس لما المطر يهدي شويه وهتنزل

الباب خبط فقالت هى جيت

والله وفرتي عليا النزول والطلوع والبرد والمطر وفتحت الباب لقيته دامر

دامر معقول انت

ايوه انا دامر اللي بعتيه عشان زين زين الغني اللي مش ممكن يبص لواحده مفيش عندها غير شقه متأجره

دامر امشي من هنا والا

والا ايه يا قدري الا ايه انا بحبك ومستعد اضحي بكل حياتي عشانك عارفه لو طلبتي منى اطلع علي سطح العماره. واحذف نفسي هعمل كدا بس بلاش تسيبيني

دامر امشي من هنا دلوقتي انت شكلك مش فايق اصلا

مش همشي غير لما توافقي عليا

قولت ليك مش موافقه انا طموحاتي واحلامى اكبر من اني اتزوج واكون اسره مش اد المسؤوليه دلوقتي وبعدين لما افكر ارتبط

مش هرتبط بواحد زيك . والدك نفسه شايفك طفل ومش اد المسؤوليه مع انك متعلم وكل حاجه بس انا ما يشرفنيش اكون مع واحد زيك يا دامر عارف ليه عشان انت ما .تتحبش كل البلد بيقولوا عنك تافه واخلاقك زفت

وافقي واوعدك هتغير للاحسن علي ايدك خديني من الظ لمه للنور خدي ايدي للامان وابعديني عن الأذ ي اديني فرصه وانا هتغير ومستعد اكتب ليكى اوراق بكدا

قولت ليك مش عايزاك مش موافقه عليك انت ايه ما .بتفهمش

يبقي لازم توافقي ڠصب عنك وخد بنصيحة صاحبه وفعل ما حر مه الله وبعد كام ساعه فاق وقدر كان مغمي عليها وغارقه في دمائها

فضل واقف كتير اوى اثر الصدمه وبعد شويه فاق وجري عليها وبدء يحركها

فوقي يا قدر انا اسف والله انا خسرتك كدا اكتر غبيييي غبيييي

ملحوظه بس اللي هيقولوا اسم الروايه قدر الزين وازاى دلوقتي قدر هتعيش مع دامر وكدا الروايه هتتغير والكلام ده يا حبايب قلبي انا عايزاها تكون مختلفه عن الروايات اللي من النوع ده احداث الروايه هي اللي هتحدد اذا كانت قدر هتتزوج دامر او والد دامر يرفض وزين يتزوجها او ترفض هي تكون مع حد فيهم كل دا مع الوقت هنعرفه وبلاش سلبيات بقي انا حرفيا بفتح عيوني بالعافيه مش شايفه من كتر التركيز في الفون

وهنا دامر بيشيل قدر وبيروح بيها لاقرب مستشفي وعشان دى قضية ودامر طبعا اعترف ان هو اللي عمل كدا فإتسجن

واصدقاؤه عشان يخرجوه قالوا ان هما كانت علاقتهم قويه وزو روا اوراق تثبت ان هما متزوجين ازاى بقي مفيش حد يعرف فاكرين مسلسل ناجي عطالله لما عادل امام زو ر عقد. الزواج دول عملوا كدا مع كام. الف اخدهم .المحامي وقدر يخرج دامر منها من غير اي حاجه عليه وطبعا البلد كلها اتشهرت بعلاقة قدر ودامر واصبحت حياة البنت دمار من اكتر حد كان بيتدعي ان هو بيحبها

والد دامر كان عارف ان دي

لعبه من اصدقاء دامر عشان الفلوس فقرر يخلي دامر يعترف وهنا سمعه واحد من اصدقاء دامر وراح لاصدقاؤه وقال ان لو دامر اعترف ان هما اللي حر ضوه هير وحوا في دا هيه فقرروا يخل صوا من دامر من غير ماحد يحس او يظهر. ليه اثر

يتبع

رواية قدر الزين الحلقة التاسعة

احنا لازم نتخلص من دامر بأسرع وقت ممكن لو. اعترف .علينا هنروح في . داهيه

طب هنعمل ايه فيه حد يقول حاجه فيكم عايزين نخ فيه وما يظهرش ليه اثر

ايه رأيكم نس مه

س م هنتعرف انا بفكر ناخده عشان يشرب تاني وبعدها نق تله ومن غير ما حد يحس

طب هناخده ازاى

بالتليفون بس برقم غريب ههههههههههه عشان مانتعرفش

في بيت دامر

دامر كان قاعد علي سريره وضامم نفسه ودموعه نازله وماسك صوره لقدر

ليه يا قدر توصليني للي انا فيه ده

فيها ايه لو كنتي حبتيني ليه تخليني أأذ يكي بالشكل ده

باب بيتهم بيخبط

والد دامر بيفتح وبيكون واحد من اصدقاؤه وواضح عليه التوتر

خير

انا اسف علي الازعاج بس انا عايز اتكلم مع حضرتك في موضوع مهم

اخلص قول عايز ايه

فضل يبص حواليه پخوف حيدر حس ان هي حاجه خط يره فډخله وقفل الباب

خير عايز ايه مش كفايه اللي حصل للبنت المسكينه من تحت رأسكم

صدقني يا أستاذ حيدر انا ماليش ذ نب ولا مشترك معاهم انا حظ رت دامر كتير منهم لكن هو ما سمعش كلامي

طب كتر خيرك اخلص وقول عايز ايه

خد الموبايل من دامر وما تخليهوش يرد علي حد

ليه

عشان هما اتفقوا هيكلموه من رقم غريب ولما يروح هيقت لوه ويتخ لصوا منه

ايه انت فاهم بتقول ايه

صدقني انا خاېف علي دامر لو حضرتك زعلان عشان ابنك فأنا كمان زعلان عشان صاحب عمري وصدقني عمري مااتمنى ليه غير الخير

طب قولي ياابني هنعمل ايه

مش عارف بس خد منه الموبايل

ايه رأيك لو نكلم الشرطه وهما يتصرفوا

ممكن بس ارجوك خليني بعيد لو اهلي عرفوا هيموتونى فيها

لا اتطمن

وكلم ضابط صديقه واتفقوا ان دامر لازم يروح عشان يمسكوهم متل بسين

وبالفعل اتصلوا عليه وراح وبدؤا يشربوا المحرماټ لحد ما بدؤا في جريمهتم لكن ما لحقوش وكانت الشرطه هج مت عليهم واخدتهم ودا كان تانى درس لدامر يتعلمه من صحابه

وطبعا بعدها فضل فتره ما بيردش علي حد ولا بيخرج وبدء يصلي ويقرء قرآن

وفي يوم من الأيام

خبط باب بيت كان عباره عن كوخ صغير كانت ساكنه فيه قدر بعد ما اصحاب العماره طـ،ـردوها منها ووالدها اټو…في لما عرف باللي حصل وخسړت تعليمها وشغلها واللي صمم علي استقالتها من الشركه والد زين

ما بقاش في مكان ليها غير البيت الصغير دا في ست كبيره اخدتها تعيش معاها

قدر فتحت كان ووقفت مصد ومه ززززين

ازيك يا قدر عامله ايه

الحمد لله ماشي الحال

ممكن نتكلم شويه

اتفضل

في ايه يا زين بيه او دكتور او مستر او اى حاجه

زين بس يا قدر انا جيت اساعدك مش اكتر

مش عايزه مساعدة من حد انا خلاص مابقاش عندي طموحات ولا احلام كل احلامي اتحطمت سنين طويله وعيوني دى باتت سهرانه بتتأمل في الكتب وتحفظ كل حرف فيها وراسي دي ماكانتش بتوقف تفكير يا ترى هكون ايه في المستقبل حلمي بقي مستحيل لا مش مستحيل ما بقاش ليه وجود اصلا

وانت انت ياللي بتقولي هتساعدني والدك طردني قدامك وماقدرتش تتكلم خليني كدا مابقاش عندي حاجه ابكي عليها

بابا سابنى للأبد بسبب غلطه ماليش ذ نب فيها وبقيت في نظر الناس قاطعها وقال

قدر تتزوجيني

ايه

تتزوجيني

انت بتقول ايه انت فاهم معني كلامك

انا فاهم وعارف بقول ايه

ههههههه دا في احلامي واحلامك ان احنا نتزوج هتستفيد ايه لما تتزوج بنت واحد

قدرررررر خلاااص انا ما يهمنيش الكلام دا انا كل اللي عايزه دلوقتي تجهزى عشان هنتزوج سواء اهلي وافقوا ولا لا

وبالنسبة لكلام الناس فمن امتى والناس وقفت

زين افهمني

مش عايز نقاش

عارف العقد اللي ظهر في المحكمه دا مزو ر ومش حقيقي وهنتزوج يعني هنتزوج و النهارده وسحبها من ايديها وفجأة وقف

هاتي بطاقتك . الشخصيه

ليه

اخلصييي

حححاضر

ممكن تسمعني انت ذ نبك ايه تتحمل نتيجة غلط .غيرك

عارفه ذن بي ايه ذن بي اني حبيتك يا قدر من وقت ما شوفتك اول يوم في الجامعه وانتى بتعطفي

علي بنت فقيره

مش عارف ازاى فضلت واقف ومركز معاكى تعرفي الفتره اللي فاتت البنت ووالدتها كانوا كل يوم يقفوا قدام الجامعه علي امل يشوفوكي

حبيت جنا نك وكلامك . وخو فك وصبرك

بس انت متزوج انت قولتلي كدا

انا متزوج فعلا يا قدر بس زوجتي متو فيه انا دايما كنت بشوفها فيكي انتى وهي نفس الروح صدقيني يا قدر انا عايزك فعلا تكملي حياتي والقرار قرارك

خاېفه تيجي يوم وتذ لني

عمري ما افكر في كدا

طب واهلك

دي حياتي ياقدر وأمنية حياتهم اتزوج واكون اسره

محتاره اوى

ماتحتاريش يا قدر انا فعلا بحبك ها موافقه

موافقه

وتم زواجهم وطبعا اهل زين اعترضوا وعملوا المستحيل عشان زين يبعد عن قدر لكن زين رفض وكمل معاها

بالنسبه لأصدقاء دامر فإتحكم. عليهم ب 15 سنه

ودامر اتعرض علي دكتور امړاض نفسيه واتزوج بنت خالته وعاشوا في مكان بعيد عن البلد كلها طب واللي عمله في قدر المفروض كان اتزوجها

والدته اعترضت على زواجه من قدر وقالت بنت خالته احق لان هى من مستواهم اما قدر فهي فقيره وكانت مجرد تسليه لإبنها وزوجته بنت اختها وهي السبب في طرد قدر من البيت وكلمة والد زين يرفدها من الشركه

لكن ربنا بيعوض الشخص اللي بيصبر وزى ما اتفقنا ان زين وقدر اتزوجوا لكن ماانجبوش اطفال غير بعد سنتين زواج وكان لازم اهله يتقبلوا الوضع دا عشان مش عايزينه يتج رح تاني بعد ما فقدوا الامل ان هو يسيبها

والدة دامر دفعت ثمن اللي. عملته في قدر غالي اوى

لما بنت اختها. اخدت دامر وعاشوا بعيد عنها وغيرته ومابقاش شايف ولا بيسمع كلام حد غيرها اتمنت بس لو الزمن يرجع بيها كام سنه كانت صلحت غل طها وزوجته قدر وعشان هى صديقة والدة زين فكانت بتروح عندها وبتشوف كلام قدر معاها بعد ما زين عاش بعيد عن اهله رجع ليهم تاني ومعاهم بنتهم بيري علي اسم زوجة زين الاولي

حاولت علي اد ما قدرت اخلي نهايتها حلوه وبكدا انتهت روايتي قدر الزين اشوفكم على خير في روايه جديده والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل