منوعات

روايه احببت روان للكاتبه سووليه نصار

بعدين أخدت شنطتي وطلعت.

سمعت من ورايا حماتي أو اللي كانت حماتي بترمي قلة علي الأرض وبتقول

في داهية يا أرض بور يارب ما نشوف وشك تاني.

دموعي نزلت ومشيت بسرعة.

كنت ماشية في الطريق مش عارفة هروح فين ولا عند مين لو شوفت عربية من بعيد جاية بسرعة ساعتها متحملتش واغمي عليا.

فتحت عيني بتعب ولقيت نفسي في أوضة غريبة… ومعلق في أيدي محلول… قمت پخوف وانا بقول

أنا فين

ابتسمت ممرضة وقربت مني وقالت

ألف سلامة عليكي

أنا هنا بعمل ايه

أنت اغمي عليكي في الشارع ودكتور عدي جابك

لسه هرد دخل علينا شاب لابس بالطو ابيض.. أبتسم بلطف لما شافني وقالي

تحاليلك طلعت يا مدام… ألف مبروك انتي حامل وو..

يتبع..

ايه حامل!! أنت متأكد يا دكتور

أبتسم الدكتور وقال

أيوة طبعا يا مدام حتي التحاليل أهي.

معرفتش افرح ولا أبكي. أفرح عشان ربنا جبر خاطري ولا ابكي عشان خلاص بقيت لوحدي بس فكرت لحظة في مصير ابني هل اخليه يعيش يتيم وأبوه عايش بس لا يامن من حقه يعرف إني حامل من حقه يعرف ابنه وهو يقرر بعدين مش هحرم أب من ابنه مش هرتكب چريمة زي دي.

وقفت قدام باب العمارة وأنا مترددة بس اتخلصت من التردد يامن من حقه يعرف طلعت الشقة وخبطت علي أمل الاقي يامن بس أحلامي اتحطمت لما شوفت حماتي.. بصتلي من فوق لتحت وقالت

خير يا وش الفقر. ايه جابك هنا!!!

عايزة يامن

انتي يا

بت معندكيش كرامة الواد مش عايزك خلاص لمي نفسك وغوري

دخلت بالعافية وانا بقول

قولتلك عايزة يامن

مسكتني من أيدي وقالت

ايه قلة الأدب دي ازاي تدخلي كده.

بصيت لقيت كاميليا وامها بصتلي كاميليا وقالت

ايه جاب دي هنا.

فين يامن

يامن مش قاعد خير عايزة منه ايه

أنا

حامل

اټصدمت حماتي للحظة وبعدين زعقت

حامل من مين ياختي

ايه السؤال ده أكيد حامل من يامن.

زعقت كاميليا

انتي جاية ترمي بلاكي علينا يا بت انتي اسمعيني يا حماتي البت دي لو رجعت أنا هطلق من يامن

لا طبعا طلاق ايه البت دي هي اللي هتمشي من هنا

مسكت أيدي وهي بتفتح الباب وبتقول

يالا يا حبيبتي من هنا وشوفي انتي حامل من مين مش ناقصين بلاوي.

ابعدي عني سيبيني

حاولت ابعدها فجأة عملت نفسها وقعت علي الأرض وصوت يامن جه من ورايا

روان انتي بتعملي ايه!

حماتي بدموع تماسيح

الحقني يا بني دي جاية تضربني في بيتي.

كنت لسه هتكلم راح يامن ضړبني قلم ومسكني ورماني برة البيت علي الأرض وهو بيزعق

مشوفش وشك تاني هنا انتي فاهمة.

وبعدين قفل في وشي الباب.

دموعي نزلت وبكيت خلاص كل حاجة انتهت مبقاش ليا حد. وحتي أبني هيتربي يتيم. قمت من علي الأرض ونزلت واتمشيت في الشارع وأنا مش عارفة هروح فين قعدت علي الأرض شوية وبعدين ابتديت أبكي جامد لما سمعت صوت مميز

مدام روان

بصيت ولقيت.

يتبع..

بصيت ولقيت دكتور عدي قدامي الدكتور اللي وقعت قدام عربيته ووداني المستشفي وهو هو اللي عملي التحاليل وقال إني حامل.

مسحت دموعي بسرعة وقمت من مكاني وكنت همشي وقف قدامي وقال

استني شوية انتي كويسة يا مدام.

بصتله بغيظ وقولتله

خير جاي ورايا هنا ليه للدرجادي معندكمش ضمير لدرجة أنك تيجي ورايا عشان مشيت من غير ما ادفع فلوس المستشفي مش معايا فلوس يا أخي ومش هدفع حد قالك وديني المستشفي كنت سبتني علي الطريق ياكش كنت مت وارتحت..

وبعدين بدأت أبكي بصوت عالي اتوتر عدي وقال

يا مدام أهدي هيفتكروني بضايقك

بس فضلت أبكي ومسكتش.

قرب رجلين كبار وقالوا

فيه حاجة يا بنتي

بصتله وقولت بسرعة

الاتنين

قالها عدي وهو مصډوم.

وانتوا مالكم واحد ومراته ليه بتدخلوا بينهم

اټصدمت وأنا بقوله.

مراتك مين يا أخ أنا معرفهوش

روان حبيبتي أنا عارف أنك زعلانة مني عشان شغلي واخد كل وقتي بس متأفوريش الجماعة هيفتكروا إني مچرم يرضيكي جوزك أبو اللي في بطنك يطلع مچرم.

اتخرست خالص ومقدرتش أنطق.. ايه الإنسان ه قلب كل حاجة فوق رأسي كنت لسه هعترض لقيت الراجل بيقول.

انت في الصفحة 2 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
10

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل