منوعات

رواية اخت زوجي كاملة 

 

انا مريان عندي22 سنه

حكايتي بدأت من اول ما اتجوزت وانا كنت بشوف العجب وهقولكم كنت بشوف ايه …. اتقدملي مصطفي كان شاب طول بعرض بواسامته خلتني اوافق من غير تردد .. وكانت دي طبعا غلطه حياتي كنت طول فتره الخطوبه بحاول اقنع نفسي اني بحبه قلت لنفسي انا عاوزه ايه اكتر من كدا مصطفي اي بنت تتمناه مال وجمال ومش ناقصه حاجه وبدأت ارتاح معاه لما شوفته مهتم بيا وبيحبني

والدته كمان بتحبني لأنها طيبه جدا حسيت أن ربنا راضي عليا فعلا لاني كنت خايفه تعمل عليا حما زي ما بسمع كتير ، وجه معاد الفرح اليوم المنتظر كان اسعد يوم في حياتي وكنت شايفه كل الي حولي في عنيهم الفرحه ومبسوطين ليا اهلي صحابي اهل مصطفي ماعدا أخته حسيت انها حزينه حتي أنها فضلت قاعده من اول الفرح لاخره متحركتش من مكانها ولا حتي رقصت معانا بس انا بصراحه مهتمتش اوي وخصوصاً دي ليله فرحي وبعد الفرح بيومين نزلت عند حماتي انا وجوزي عشان احنا عايشين في نفس المبنى وكنا مبسوطين وعمالين نهزر ونضحك واول ما أخته شافتنا قامت بسرعه البرق ودخلت اوضتها وقفلت علي نفسها

انا استغربت جدا حسيت أن في حاجه غريبه فيها الفضول بقا بيزيد جوايا كل يوم عايزه اعرف هي بتعمل كدا ليه ورجعت وقلت اكيد لسه مش واخده عليا وخصوصاً اني مكملتش اسبوع وقلت اسيبها براحتها بكره هناخد ع بعض وهنبقا صحاب

وبعد أسابيع بعد ما اخدت عليهم اكتر انا حبيت القعده عند حماتي بقيت بقضي كل وقتي مع حماتي اكتر ما بقعد في شقتي لاني عشريه زي ما بيقولوا ومبحبش اقعد لوحدي وكنت بساعد حماتي في كل شغل البيت لأنها ست طيبه وتستاهل كل خير بس اخت مصطفي هبه لسه متجنباني ومبتخرجش طول منا تحت انا بدأت اضايق حتي انا اتكلمت كتير مع حماتي قالتلي هي بس بتتكسف اوي وهتاخد وقت علي ما تاخد عليا

سكت مره ورا مره وقلت لا لازم انا ادخل واتكلم معاها لاني بصراحه حابه اتصاحب عليها وخصوصاً أن هي في سني وهنكون فاهمين بعض

خبط علي باب اوضتها ودخلت

اول ما شافتني قامت بفزع و قالتلي خير في حاجه مزعلتش من طريقتها لاني عارفه انها مكسوفه مني قولتلها كل خير انا بس حاسه بملل وقلت اجيلك ونقعد سوي واهو نسلي بعض بدل ما انتي قاعده لوحدك كدا

قالتلي بكل بجاحه اطلعي برا انا مش عاوزه اقعد معاكي بصراحه اضايقت بس سكت وحاولت معاها تاني وقولتلها انا عارفه انك لسه مكسوفه مني و. قاطعت كلامي وقالت بضحكه وبتريقه اتكسف منك انتي دا انتي طلعتي غبيه كمان

انا اتسمرت مكاني من كلامها قولتلها طب ليه بتعامليني كدا انا عملتلك ايه طيب عشان تكرهيني كدا

وهنا كانت الصدمه الاولى لما قالت عشان اخدتيه مني ……..

 

 

 

 

الجزء الثاني

هنا كانت الصدمه الاولى لما قالت عشان اخدتيه مني ……..

قولتها وانا حاسه ان قلبي هيقف من الخوف

اخدت مين انت تقصدي ايه بالظبط

دخلت حماتي وهي متوترة وقالت بتعملي ايه هنا يا مريان تعالي بس عيزاكي شدتني من أيدي عشان اطلع معاها بس انا صممت مطلعش سبت ايديها وقولتلها مش هطلع غير ما اعرف هبه تقصد ايه وايه الي اخدته منها

حماتي بصتلها بضيق وقالت أنا هقولك على كل حاجه بس تعالي نخرج الاول من هنا

طلعت معاها فعلا ومستنيه علي نار اعرف السبب

قالتلي حالتها النفسية وحشه جدآ من ساعه ما خطيبها مات لأنها كانت بتحبه اوي ومن يومها وهي قافله علي نفسها لا عايزه تخرج ولا تكلم حد

وهنا فعلا اتنفست براحه ماعني معرفش ليه

وليه كنت خايفه اوي كدا بس كان جوايا شك بسيط بس قلت الحمد لله أن الموضوع طلع كدا وكمان دعتلها تخرج من أزمتها ويعوضها بإنسان كويس

وبعد أيام ورا ايام

جه عندنا مناسبه فرح ابن عم مصطفي ورحنا كلنا حتي هبه كانت في قمة أناقتها فرحت جدا اول ما شوفتها خرجت وهتيجي معانا حتي مصطفي من كتر فرحته لما شافها اخدها في حضنه وحضنها جامد

بصتلهم وانا فرحانه وقلت مفيش احلي من الاخوات هما سند بعض في الحياة ربنا يخليكم لبعض

حماتي بصتلي وهي مبتسمه مع بعض التوتر علي وشها وقالت ربنا يباركلك يابنتي

ورحنا الفرح وكلنا مبسوطين حتي هبه كانت مبسوطه وكنت اول مره اشوفها فرحانه كدا

وجه معاد رقصه اسلو والكل بيرقصوا مع العرسان كنت متحمسه اوي ارقص انا ومصطفي ولسه هقوله لقيته بيشد هبه من أيدها وبيقولها تعالي نرقص قامت بسرعه وهي طايره من الفرحه وفعلا رقصوا مع بعض

ايوه اضايقت جدا المفروض يرقص معايا انا وبذات احنا لسه عرسان جداد ورجعت وقلت اكيد عمل كدا عشان يحسن من نفسيتها ماهي دي أخته برضوا

وبتمر الايام وعدا علي جوازي من مصطفي شهر بس للاسف كنت حاسه اني متجوزه بقالي سنه مش شهر كنت بكتم حزني في قلبي واسكت وقلت لنفسي وانا عاوزه ايه تاني هو بيعاملني كويس جدا واكيد مع العشره هيحبني وأحبه وخصوصاً لما نجيب اطفال

نزلت عند حماتي كالعادة زي كل يوم وبالصدفة سمعت حماتي بتكلم هبه وكانت متنرفزه اوي وقالت ناقصه ايه احمد عشان ترفضيه شاب زي القمر وكفايه أنه بيحبك وعايزك ردت هبه وقالت مبحبوش ولو حتي وافقت مصطفي مش هيوافق ردت عليها حماتي بانفعال انا قولتلك تبعدي عن مصطفي خالص وهتتجوزي احمد غصب عنك وعن ومصطفي

انا مش بس استغربت من الي سمعته انا بدأت اشك وبدأ الشك جوايا بيزيد خصوصاً لما عرفت مصطفي رفض احمد الي فعلا مكنش ناقصه حاجه واي بنت تتمناه ولما حاولت اتكلم معاه واعرف السبب قالي هبه لسه صغيره ع الجواز ماعنها اتخرجت من الجامعة يعني مكنش سبب مقنع يرفضه

مكنتش بنام كنت هتجنن واعرف ايه الي بيحصل ولدرجه دي انا طلعت غبيه وقررت انا اعرف كل حاجه بنفسي منا مهفضلش اطرش في الزفه

وفي يوم استنيت حماتي خرجت من البيت وهبه كانت في اوضتها كالعاده

رحت علي اوضة حماتي جري وفضلت أفتش في كل مكان في الاوضه عاوزه اوصل لأي ورق يطمني ان هبه فعلا اخت مصطفي عشان امحي الشك الي جوايا وفي لحظه الباب اتفتح وكانت هبه وافقه قدامي وقالت بتعملي ايه

فضلت متنحه مش عارفه اقول ايه بس فكرت بسرعه وقلت ها انا بروق اوضة ماما

ضحكت بصوت عالي وقالت يعني مبتدوريش علي دي ورفعتها قدام عيني وكانت فعلا شهاده ميلادها وكانت الصد..مه ……..

 

 

السابقانت في الصفحة 1 من 3 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل