منوعات

كنت متمرمطه ف تنظيف البيت

وقعدت اضحك ڠصب عنى اول مره اشوف حد زى حالتى يقدر ينام وسط الړعب دا كله

ونزلت من على السطح وافتكرت الكونت ادم

كانت مرت ٢٠ ساعه وقفت قدام غرفته افكر ادخل ولا لا

اخيرا فتحت الباب وشفته نايم على السرير فى سلام وايديه مكتفه بحبل

قلت فى سرى شوف الدكتور الغبى دا عمل ايه الحيوان ومشيت افك الحبل وهو نايم

شعره مسدل على وجهه الجميل العفى نافر بشعر اسود كغابه

ومسك ايدى بقوه كان هيكسرها قبل ما يفتح عنيه

لما شافنى ضحك وساب ايدى

رفع نص جسمه ولاحظت ان معظم چروحه اختفت التئمت

وقال وهو بيضحك

وفتح الكونت ادم فمه بدهشه دمارا.

الفصل السابع من

هنا

إنتـ,ـزاع

أحقيتى

يأتى رغمآ عنك

_____انفتح فم الكونت أدم وحاول أن ينهض من مكانه وانا على فمى سؤال واحد مين دمارا دى

….. فأنا من نوعية الناس إلى لو كتمت سؤال

جوايا مش بعرف افكر

طول عمرى مش بحب أتدخل فى خصوصية أى شخص لكن تمنيت انى اكون البنت دى

اين تميمتى صړخ ادم

وزعق ادم اصمتى انت لا تفهمين شيء رغم قوتك عقلك مثل بصله

ثم بنبره اكثر رقه قال الكونت دارين ممكن تبحثى عن تميمتى من فضلك

انها مهمه جدا بالنسبه لى إذآ عثر عليها الشخص الخطأ سأكون فى ورطه

____قلت حاضر يا كونت

وقال ادم متحاوليش تتعمقى فى الغابه لأنها خطړ

وقلت مره اخرى حاضر

ما أنا من يوم ما اتولدت مش بقول غير حاضر

فتحت باب القصر الشمالى وصفعنى الهواء البارد وشعرت بأهميتى فى القصر

بالأمس

كنت الاميره

متابعة

التى تحمى القصر وتدافع عنه

والأن لدى مهمه أخرى البحث عن تميمة ادم

قدام باب القصر مكنش فيه حاجه وكانت اول مره اضع فيها قدمى داخل أشجار الغابه

مشيت فى ممر بين الأشجار وانا بفتش عن التميمه وكنت أستعمل حاسة شمى بغباء كأننى ذئبه

الغابه كان فيها أشجار كتير متكسره كأن كان فيه معركه بين وحوش داخل الغابه

الغابه كانت غريبه كأنها تيار مائى يجذبك نحو العمق وبعدت عن القصر وانا بفكر لازم ارجع بالتميمه

ومضت اكثر من نصف ساعه دون أن اعثر على اى شيء وفجأه خطرت فى بالى فكره هو قطيع الذئاب ده بيختفى فين

ولما جبت سيرتهم حسيت بالړعب انا غبيه جدا وآدم قال متبعديش عن القصر

وقررت أرجع وفعلا مشيت فى الطريق إلى جيت منه وقبل ما اوصل نصف المسافه سمعت حركه سريعه مرت بالقرب منى وسقط قلبى منى!!

___وجريت بكل سرعتى والتحركه التى كانت تتعقبنى رغم سرعتى كان بتسبقنى وترجع تانى كأن حد اسرع منى بيلعب معايا أو بيسخر منى

ولمحت القصر وبدأت اطمن وفجأه قفز أمامى لحظه ثانيه يدوبك شوفت وش نمر فى وشى

_____نهار اسود رجليه طارت فى الهوا زى المروحه ومن سرعتى خبطت فى باب القصر وانا پصرخ

ولقيت ادم فى وشى نطيت فى

______فيه ايه مالك كده

____قلتله وانا ببلع ريقى شفت

زعق ادم شفتى ايه

شفت حاجه تشبه شكل نمر

ادم اتكى على الباب متأكده

قلتله متأكده

أدم قال مش معقول إزاى تجرأو ووصلو لحد هنا

هما مين يا

وكونت وازاي قدرت تنزل من غرفتك دا كل چرح وچرح فى جسمك كان بطول خياره

ادم قال مش مهم اقفلى باب القصر يا دارين وبطرف عينه بص ناحيتى وقال طبعا ملقتيش التميمه

قلت لا !

وحسيت ان ادم حزن جدا كان شكله منكسر لحد ما حسيت بالزعل من نفسي وحلفت فى سرى لازم الاقى التميمه مهما حصل __

لو سمحتلى سيد ادم ممكن سؤال ملح

وابتسم ادم ابتسامته التى اعشقها اتفضلى

هما الجماعه إلى كانو معاك راحو فين

وكأنى صډمته

خربشت كبريائه صمت ادم طويلآ يحدث ذلك عندما يتذكر انسان امر رغب بابعاده عن عقله ونسيانه

ثم نظر إلى وادركت أننى مهمه بالنسبه له وكانت عيونه تتوسلنى ان أفهمه

___ماتو

يا نهار اسود م١تو ازاى يا كونت

انتى مش هتقدرى تفهمى حاجه يا دارين احنا فى خضم معركه كبيره

وللأسف ناسين العدو الى بيتربص بينا

لحظه سيد كونت لحظه انا محتاجه فنجان قهوه عشان اركز

تشرب قهوه معايا

وابتسم ادم فى سره إنها صغيره صغيره جدا على المهه التى تقع على عاتقها

انها مثل الزهره التى لم تستوى بعد كان مقدر لها جدا أنها تحاول أن تفهم

لكن لا يمكنها ان تفهم فعلا الا اذا كانت جزء من اللعبه

واعدت دارين فنجانى قهوه وجلست إلى جوار ادم

مين بقا النمورين دول

وازاي أصدقائك م١تو وانا هنا بعمل ايه دا

خلاف دفاعى عن القصر طبعا اردفت دارين بفخر

انتى هنا لأنك لازم تكونى هنا يا دارين زى النجوم القمر اشجار الغابه مياه البحيره والقصر

يمكن الموضوع غريب بالنسبه ليكى لكن والدك مكنش والدك

والقريه إلى كنتى فيها مش قريتك

ولما فتحت فمى بغباء مثل بقره فى المرعى اردف ادم

انتى اتولدتى هنا وفى اليوم إلى اتولدتى فيه حصلت مڈبحه

الطمع والجشع أعمى عيون بعض الناس

والدك

ووالدتك م١تو وقام والدى بتهريبك من القصر واخفائك

أمام منزل والدك ولأنه مكنش بيخلف ومفيش اولاد ليه اعتبرك تعويض من ربنا وقرر يربيكى

اسماعيل موسى

مكنتش امك يا دارين

فيه نفس التى اعشقها مصدقاك

دارين فيه حاجه مهمه بصى فى العلامه إلى فى رقبتى ركزى فيها كويس لكل شخص فينا علامه قد تبدو متشابهه لكن داخلها فيه اختلاف

اختلاف الطبقه والسلاله والعرق النوع والمكانه وحاولت ان افهمك ان هناك اخرين يشبهونى وخفت خفت ان تخافى خفت ان لا تفهمى ولم تفهمى

وسألتى والنمورين

النمورين دول أعدائنا فصيل هجين متوحش ظهر نتيجة خطاء جينى

وكانت فيه حروب كتير بينا وبينهم حروب بعيده عن عالم البشر وهما دلوقتى مقيمين فى الجزء الغربى من الغابه وفيه بينا معاهدة سلام.

يعنى إلى انا شفته فى الغابه ده انسان

واردت ان اخبرك الحقيقه أن أقول أنا أيضآ انسان اتحول ذئب وهو انسان يتحول نمر وإننا اذا التقينا لابد أن أحدنا الاخر

عندما يتلقى نمورى مع مستذئب على واحد منهم فقط أن يكون الناجى

واشفقت عليك اشفقت ان أحمل هذا الجمال والبرأه كل تلك الهموم وقررت ان احتفظ بيها فى نفسي ان أحملها عنك

لكنك كنت ذكيه وكان عقلك قد توصل لبعض النتائج بمفرده وحاولت ان اوصل لك النتيجه دون أن تفزعى

دارين انت لما تتعودى على الحياه هنا هتعرفى كل حاجه فى وقتها متنسيش انك لسه مكملتيش غير اسبوع هنا

دلوقتى عندنا مهمه لازم نقوم بيها

مهممة ايه يا عم كونت انت جسمك متشرشح دا انا بنفسى مجرجراك من الغابه لحد غرفتك والدكتور كان مكتفك بالحبل لولا انا فكيت قيدك كان زمانك لسه محپوس ___

وضحكت انا مره أخرى وشعرت بالسعاده تغمرنى فى قربك واردت ان ارى ملامحك وانت تنظرين إلى

ورأيتنى انت بلا چروح وفتحت فمك كأنك تلقيتى بلطه فوق نفوخك الأحمق

ازاى كده

انت شفيت ازاي انت شخص مسـ,ـحور ولا ايه سيد كونت

يلا يا دارين معندناش وقت نضيعه بالليل هنسهر ونتكلم براحتنا

وسألتى هنعمل ايه

وقلت هنعمل افخاخ وكمائن ونحاول نزود الحراسه حول القصر

وانتفضتى انت مزهوه بذكائك ودبت فيكى الحماسه وقلت يلا بينا

خارج جدران القصر حاولت اركز كويس وكان اول شيء عملته جريت الأشجار المقطوعه بعيد عن القصر

وتركتك تتولين أعمال القياس عشرين متر فى كل اتجاه وانتويت ان اصنع خندق واجعل داخله افخاخ وكمائن

وكنت اعلم أننى لا استطيع ان افعل ذلك بمفردى وان الوقت يداهمنى

وتحرك شيء فى شيء محب للحياه شيء يعمل من أجلك

وبدأت بالناحيه الشماليه التى يهاجم منها القصر فى العاده وبدأت احفر الأرض ابغى حفر خندق وقلت انت

سيد كونت ادم احنا ليه منعملش سياج هنا نعمل جدار من السلك ونكهربه زى الأفلام كده

وابتسمت انا فكرة السياج جيده جدا ولكن لكى نقوم بها علينا أن نصمد ليله أخرى فى مواجهة القطيع فى مواجهة القوة الأخرى التى تسعى خلفنا

هتقدرى

تدافعى عن القصر الليله

ورفعت انت انفك بفخر طبعا اقدر

بس انا مش هكون معاكى!

وفتحت انت فمك وهناك عرفتى ان فيه غرفة مراقبه تليفزيونيه فى القصر والكاميرات ناحية الغابه محطمه

وتصعبتى انت قلت يعنى هى الناحيه المهمه بس إلى مدمره

قلتلك للأسف ملحقتش اصلحها لكن اوعدك بكره كل حاجه هتتغير

وساعدتك فى اعداد والقنابل المضيئه التى لم تكونى تعرفينها وأصبح كل شيء جاهز قبل حلول الليل

كان على أن اقابل هزيل الرعد إيمير

الفصل الثامن من هنا

عليك ان تصدق نفسك

قبل أن تطلب من الجميع ان يصدقك

طلعت من القصر من غير دارين ما تشعر من الباب الغربى وتحولت لـ,ـذئب

وغرست اقدامى فى الأرض وركـ,ـضت ركـ,ـضت مثلما لم اركض من قبل وشيء داخلى يحركنى يطالبنى ان ابـ,ـذل جهد اكبر

ومريت بين أشجار الغابه وزدت سرعتى حتى شعرت برئتى ستتمزق

وسرت فى طريقى مبتعدآ عن أرض النمورين

حتى وصلت التله وقفزت فوق الصخور اصعد نحو قمة التله ولا شيء يشغل بالى سوى انقاذك

وقفت فى مكانى كنت عارف انه قادر على تمزيقى بسهوله

صړخ هزيل الرعد عرف عن نفسك وسبب قدومك

رأيته ايمير الذي كنت اسمع الأساطير عنه قبل رحيله

قلت انا ادم

هز هزيل الرعد رأسه ادم مين انت مش عارف انك جيت للمت بنفسك

قفز ايمير قفزه هائله ووجدته أمامى ضعف حجـ,ـمى تقريبآ شعر منتصب مثل الاشواك وعيونه واسعه

قال هزيل الرعد قبل أن يسمعنى لا تطلب منى ان أتدخل فى الصراعات الدائره بينكم

لقد تركت كل شيء ورائى ولا أنتوى أن اۏسخ يدى مره أخرى

صړخت لكن الوضع مزرى انهم يحاولون بلا حق يا سيد ايمير

ورد هزيل الرعد بلا مبلاه هذا ليس من شأنى ارحل من هنا واعتبر عودتك برأسك هديه منى لذكرى والدك اسلان

قلت لكنها عادت وكنت اعنيك انت يا دارين وشعرت بشعر ينتصب وعيونه تدور فى محجرها

صړخ هزيل الرعد لا تذكرنى بأى شيء انا لست مسؤال عنها لقد أنقذت حياتها مره ونقلتها لارض البشر

ولا دين على لسداده لها ولا لوالدها

حاولت ان اترجاه لكنه صرفنى قفز مره أخرى

فوق قمة تلته

البرتقاليه واولانى ظهره وقال ارحل

فيه حاجه كمان يا سيد التله البرتقاليه يا هزيل الرعد النمورين نقضو المعاهده وبالأمس كانو جوار القصر

وقف هزيل ونظر نحوى اثبت لى ذلك واقسم لك أننى لن اترك منهم ولا واحد

نزلت من التله جوايه آمل وقررت اعمل مخاطره وأمر

من جوار ارض

النمورين وممكن هناك اسمع او اشوف دليل يثبت انهم نقضو المعاهده

قربت من بيوت النمورين وعلى عكس العاده مكنش فيه حراسه ولا كتايب استطلاع

وخرج رعد سيد الذئاب فيه أنيقه وجميله

انت مين سألته

ضحك قال انتى عايزه التميمه

قلت ايوه لكن انت مين

لو عايزه التميمه تعالى ورايا

بصيت فى الطريق إلى مشي منه وبصيت ناحية القصر

اسمع انا لازم ارجع القصر انت مش عارف حاجه فيه قطيع ذئاب

بيهاجم القصر كل ليله وانا لازم اكون هناك

ظهر تانى الشاب بعد ما كان اختفى بين أشجار الغابه والتميمه فى ايده

قرب منى اووى ومد ايده بالتميمه انا هديكى التميمه لكن تأكدى انك مش هتحتاجيها

وشفت شكله الخالق الناطق ادم لكن دا أجمل منه شويه مش متأكده

قلتله انت ادم صح

بلاش هزار من فضلك انا خاېفه

شفت ابتسامه على وشه ساب التميمه تقع على الأرض وقال متلقيش هنتقابل تانى متقوليش لاى شخص انك شفتينى واختفى

خدت التميمه رجعت جرى على القصر الباب كان مفتوح دخلت وقفلت الباب ورايا

وجريت على سطح القصر استعد للهجوم

لكن مفيش حاجه حصلت الليل كله مر من غير ما يظهر اى شيء أو اسمع اى صوت ولا حتى حركه

الفصل التاسع من هنا

حسيت جسمى كله مكسر نمت كالعاده على الكرسى من غير ما أشعر وجسمى كان متلج

قعدت ألوم فى نفسى فى يوم من الآيام النوم دا هيتسبب

والكونت أدم مظهرش طول الليله هو قال انه مش هيظهر لكن انا كنت متوقعه انه يعمل مفاجأه ويمسى عليه بفنجان قهوه مثلآ

ونقعد جنب بعض نبص للقمر ونراقب الغابه ونضحك مع بعض ويمكن يمسك ايدى وانا ابصله بعتاب وڠضب فيسيب ادم ايدى بخجل وكسوف وا

دارين اصحى يا ماما وهمس صوت الضمير المستيقظ داخلى كأنه استكتر على شوية احلام!!

مطيت جسمى أكتر من مره ووجهى ينبعج مع كل حركه لما بتمطع قدام المرايه بحس نفسى اشكيف

_____سمعت صوت معدن سقط على الأرض بصيت شفتها ياه انا كنت نسيت التميمه خالص

وطيت على الأرض اخدت التميمه ونزلت السلم وانا مخبيها ورا ضهرى

اجرى على غرفة ادم عشان اعمله مفاجأه

اسماعيل موسى

___الباب كان

مفتوح وشفته نايم

على السرير

انت

يا كونت قربت منه الرهيبه وظل يحدق بعينى

عينان متسعتان حتى رأيت نفسى بينهم كأنى وردة وسط الخضره

وكان فيه

شيء غريب فى نظراته اول مره الاحظه نظراته المواربه التى تتفحص

حسيت نفسى رهينة عنيه وحاولت اخرج من التنويم المغناطيسى إلى حصلى

نهضت فى مكانى وقلت على فكره انا مش ممكن اصفح عن الموقف بتاع امبارح من غير عقاپ

وقال الكونت بضحك عايزه ايه

قلت تحضرلى الفطار وتعملى قهوه وتلحقنى على الجنينه عايزه افطر أمام البحيره

الكونت معترضش مقلش دا خطړ وأبواب القصر لازم تظل مغلقه والكلام دا كله

قال يلا خدى معاكى كرسين وانا جاى وراكى

معقوله هفطر خارج القصر فى الطبيعه الجميله قدام البحيره والاكل من ايد ادم كمان

سحبت كرسين ومنضده وقربتهم من البحيره مفيش دقايق

والكونت جاب الفطار على صنيه جنبه القهوه والفناجين

قلتله انت سريع جدا على فكره يا كونت ورد الكونت دى اقل حاجه عندى

وخيل لى ان سمعت ضحكه داخل الغابه قريبه مننا

الكونت تحرك من مكانه مشي لحد ما قرب

من حيز أشجار الغابه وقف لحظه ورجع تانى بعدها مسمعتش غير صوت العصافير

واكلنا فطارنا واحنا بنتفرج على الاوز والبط والطيور إلى بتسبح فى البحيره

باكو كان بعيد عنى ورغم انى طلبت منه اكتر من مره يقرب كان بيرفض ويختفى داخل القصر

قلتله حلوه التميمه دى يا كونت انا كنت فاكراك ضيعتها وقبل ما اكمل كلامى

فجأه وقف ادم ونزع قميصه وجرى قفز داخل مياه البحيره فزعت الأوزات والبطات وقعد يسبح بسعاده

وانا بسأل نفسى ايه الى غير حاله كده فجأه لسه امبارح كان مكتأب وعنده يأس وحزن فجأه اتغير كده

دارين تحبى نرقص

اشكرك سيد ادم انا مش من هواة الرقص وبحب ارقص فى اوقات معينه

يعنى الشمس والخضره والبحيره كل دا مش مناسب بالنسبه ليكى

ولا انتى مش بتعرفى ترقصى

وسمعت نفس الضحكه مره تانيه زى ما يكون حد بيراقبنا من بعيد

الكونت حبط الميه يايده وزعق كأنه بيكلم نفسه وبعدين بقا

حسيت انه بيسخر منى وقلت اوك موافقه

فالس تانجو سالسا تشاتشا رومبا فلامنكو كونترا

اخترت اخيرا فلامنكو الموسيقى اشتغلت ورقصنا واختار ادم رقصة الرومبا على اغنية con calma

وحسيت انه إختيار لئيم من الكونت وسرعان ما تحققت ظنونى

لاحظت الكونت بيحاول

بس انا نفذت عقوبتى يا دارين المفروض كده خالصين قلت بضحك خالصين يا كونت انا كنت بهزر

اسماعيل موسى

انت في الصفحة 3 من 8 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
50

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل