منوعات

يحدث_ليلاً

لو فاكر انك قرأت او سمعت قصص رع,,ب قبل كده فا احب اقولك إنك غلطان ..لأن بعيدا عن الحكايات الخيالية الي مهما كان خيال الكاتب فيها واسع مش هيقدر يوصل بخياله أنه يوصف الي حصل ، مبالك بقي ان الي حصل دا قصة حقيقية موثقة من صاحبها بالدليل..”العائدة من الم,,وت او بنت الشي,,طان زي ما بيوصفها والدها “كان فيه موضة زمان منتشرة في انجلترا اسمها “memnto mori” ودي عبارة عن لما شخص في العيلة يم.وت يجيبوا مصور فوتوغرافي ويتصوروا معاه صورة تذكارية تكون ذكري مع المتوفي .. هي كانت منتشرة لان ساعتها التصوير الفوتوغرافي يعتبر اختراع جديد ومكلف فا كان استخدامه في أضيق الحدود

اسرة مكونة من ٣ افراد أب و أم وبنت اسمها “لين” عندها ١٦ سنة والي كانت بتعاني من التوحد (دا تشخيص الدكاترة) بس خليني اقولك انك ممكن تشك في صحة التشخيص بعد ما تعرف الي حصل ..بيقول والدها أن البنت كانت دايما فاقدة الاحساس بالزمان والمكان ، تعابير وشها بتكون عكس الي حاسة بيه جواها ..يعني مثلا ممكن تكون زع,,لانه من موقف ما وتلاقيها عمالة تضحك والعكس بردو ممكن تكون سعيدة وبتلعب لكن بتعبر عن دا بالع,,ياط ..المهم ان بناء عن الأعراض ديه تم تشخصيها بالتوحد..

بيقول “چيمس” والدها انه كان دايما بيلاحظ لين بتتردد على اوضة قديمة في البيت مكانش حد بينام فيها، في البداية كان فاكرها بتلعب عادي بس بدأ يشك ان الموضوع مش طبيعي لما فجأة كان قريب من الأوضة ديه وسمع لين وهي بتتكلم مع حد مش موجود ، كانت بتتكلم بصوت واطي لكنه مسموع وبرتم هادي وبطئ جدا مش زي عادتها في الكلام.. ولما حاول يفتح باب الاوضة الي كان موارب اتص,,عق لما شافها على الحيط كأنها “قرد”, على شجره هو وصفها كده وهو بيحكي الحكاية ..عمالة تف,,حر ب ايديها في الحيط زي القطط ..لكن الصوت مش طالع منها كأن كان فيه حد معاها في الأوضة هو الي بيتكلم

اول ما دخل وشاف المنظر البنت بصيتله بصة بيقول انها اكتر بصة مر,,عبة شافها في حياته او على حد تعبيره اكتر لحظة حس بيها بالخ,,وف ..مكنش مصدق الي شايفه فضل يدعك في عينك لثواني من الذهول ، بس مجرد ما شال ايديه من على عينه لقي لين ماسكة العر,,وسة بتاعتها وقاعدة على الس,,رير بتلعب بيها ومدياها ضهره لدرجة انه كان مقتنع تماماً ان الي شافه داه محض خيال او تهيؤات..بس بعد كده البصة ديه اتكررت كتير ،يعني ممكن يكون بيتكلم معاها وفجأة يلاقي البنت بصت نفس البصة المر,,عبة لدرجة ان الموضوع وصل بيه انه بقي يتجاهل يبص في عينيها تجنباً انه يشوف البصة ديه ، بقي يتجاهل اصلا انه يتكلم معاها الا في اضيق الحدود ، هو كان فاكر ان الي بتعمله دا من اعراض التوحد الي عندها..

لحد ما يجي اليوم الي دخلت الأم عليها الأوضة الي كانت دايما بتتردد عليها وتلاقيها مرمية على الأرض ميت.ه ، بتحكي الأم ان من المنظر المر,,عب لشكل وش لين وهي مي,,ت.ه فضلت تصر,,.خ وهر,,بت من الاوضة وكانت خا,,يفة تقرب منها لدرجة انها اصيبت بمر,,ض نفسي بسبب الي شافته والي مقدرتش حتي توصفه في اقوالها..لين اتشخصت انها تو,,فت نتيجة هبوط حاد في الد,,ورة الد,,موية بدون معرفة سبب حقيقي للم,,وت.. وكعادة الانلجليز والموضة الي كانت منتشرةبعد الو,,فاة جابو البنت وخدوا معاها صورة تذكارية و دا بعد ما ملامح وشها رجعت طبيعية تاني ف حالة غريبة ، لدرجة ان ساعتها قالوا على الام  انها هي المج,,نو.نة و ان البنت ملامحها طبيعية جدا مش زي ماهي كانت بتوصف للناس والي حواليها..بس مجرد ما يستلموا الصورة من المصور تحصل حاجة غريبة

بتقول ام لين ان الصورة كانت طبيعية جداً لكن فجأة كانت بتتغير لنفس الشكل المر,,عب الي شافته فيها وهي م,,يته لدرجة انها لما كانت بتشوف الصورة بيصيبها حالة هيستيرية وتفضل تص.رخ بشكل متواصل لحد ما تفقد الوعي .. ودا الي اكده بردو ابوهابس الاغرب بقي لما سمع چيمس نفس الصوت من نفس الأوضة الي كانت بتتردد عليها لين عشان يفتح الباب ويشوف لين بنفس الوضعية الي شافها بيها قبل ما تم,,وت ، واقفة على الحيط زي القرد على الشجرة وعماله تف,,حر بضوافرها زي القطط .

.اول ما دخل عليها بصت ليه نفس البصة لدرجة ان الراجل فضل يص,,رخ  على وشه لحد ما وقع من طوله .. في نفس اليوم كانت الأم مت,,وفيه في اوضتها نتيجة ساكته قل,,بيةمن بعد الي حصل وهو بيحكي چيمس في كل حته عن بنته وبيوصفها بالعائدة من الم,,وت او انها بنت الش,,يطان ، بس الكل اتهمه بالجن.ون ودا نتيجة  من وف,,اة بنته ومر,,اته في وقت قصير .. بس هو دايما كان بيقول معاه الدليل..والدليل هو اختفاء لين من الصورة التذكارية الي كان متعود عليها اهل انجلترا انهم يلتقطوها مع مو,,تاهم .

#يحدث_ليلاً

#محمد_المغربي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
4

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل