منوعات

رواية تغيرت به بقلم رنا ماهر

خير يا دكتور مالك ساكت ليه ماما كويسة صح قولي انها بخير ما تتكلم

مسكته من قميصه وقولت بعصبية

قولي ان ماما كويسة قول يلااا

قالت اسراء وهي بتشدني

سيلين اهدي مامتك كويسة

مش راضي يقولي انها كويسة ولا راضي يتكلم انا لازم اعرف بنفسي ان ماما كويسة

قال الدكتور البقاء لله

انت بتقول ايه ماما عايشة بطل هزارك التقيل ده

يا سيلين

اسكتي اخرسي اوعي تقولي الكلمة دي اياكي تقوليها ماما عايشة وهتشوفوا انا هدخلها وهي لما تعرف اني معاها هتصحى انا متاكدة من كده

ابعدوا عنيييي

ضړبت باب الاوضة برجلي ودخلت لقيت الممرضين بيغطوا وش ماما بالملاية

لا مستحيل انتوا بتعملوا ايه بتغطوها ليه كده

ابعدوا عنها

بعدتهم عنها وشلت الغطا وقعدت ابوس في راسها وايدها

يا ماما ارجوكي اصحي

جم الممرضين يبعدوني ف صړخت وقولت

لا ابعدوا هقعد معاها ايوة ايوة هي لما تلاقيني جمبها هتصحى ونفطر سوا

جات شدتني اسراء

ابعدي ابعدي عايزة اقعد معاها

اخدوا ماما قدام عيني ومشيت ! ماما ماټت !

فضلت اصړخ بصوت عالي جدا واكسر في كل حاجة قدامي جالي اڼهيار عصبي شديد

جه الدكتور مسكني اداني حقنة مخدر ف فقدت الوعي

سيف صحي من نومه على مكالمة تليفون

فيه ايه يا مصطفى في حد يتصل على حد دلوقتي !

.

قام سيف من سريره مخضوض

نعم بتقول ايه

ماشي يا مصطفى اقفل دلوقتي

قفل سيف تليفونه وحس ان قلبه بيوجعه وحس بضيق جواه

قام شرب مية واخد نفس عميق وقال بعصبية

ناقصك انت كمان تظهر دلوقتي افتكرت بعد السنين اللي عدت دي كلها ان عندك ابن !! يا سبحان الله

ابو سيف جه من سفره وجاي عنده

دخل سيف المطبخ مسك السکينة وبيقطع الخيار

هقابلك ازاي كأن مفيش حاجة حصلت والمفروض ابتسملك واخدك في حضڼي قد ايه انت بجح والله ايه اللي جابك !

اتعصب سيف اكتر ومن غير ما ياخد باله ضغط بالسکينة على ايده لغاية ما ايده ڼزفت ډم ف لاحظ

يووووه يخربيت كده

غسل ايده وجاب قطن وشاش ومطهر قعد يربط ايده

قاعد في الصالة على الانتريه بيربط ايده بعصبية ف لقي سيلين قاعدة جمبه وبتقوله

مالك

مش طايق نفسي

ليه

اهو كده انا كده دايما مش طايق نفسي بعدين عادي انا اتعودت ف متسأليش عن السبب

طبطبت على ضهره وقالت

كل شيء صعب هيعدي بعدين انت اقوى واحد في الدنيا انا عارفة كده كويس ف ميهمكش حاجة وارجع اضحك من قلبك تاني

بصلها بزعل والدموع في عينه

مش قادر والله

لا هتقدر اضحك بقى وفك شوية وعيش حياتك على طبيعتك انت مش على طبيعة الظروف انت معاك دفعة بحالها ونجحني في الامتحان والنبي عشان يرضوا يفسحوني في دريم بارك

ابتسم سيف وقالها

انتي الوحيدة اللي بتخليني اضحك من قلبي بجد

يعني كده هاخد امتياز صح

ضحك سيف

كده كده هتاخدي امتياز بمجهودك انا متاكد من كده المهم خليكي معايا شوية كمان

مسكت سيلين منديل ومسحت دمعوه بأيدها

انا معاك اهو متقلقش

فضل يبصلها في عينها وهو مبتسم

رن تليفونه

بص ناحيته ورجع يبصلها لكن مش لاقيها فضحك وقال

حتى وانتي في خيالي بتخليني اضحك من قلبي فيها ايه لو كنتي مثلا زميلتي ايام الجامعة مش طالبة عندي. كانت ساعتها هتتغير حاجات كتير اوي كان زمانك هنا معايا فعلا

فضل تليفونه يرن ف رد عليه

نعم

مفيش ازيك حتى

اخصلي يا نور قولي عايزة ايه

انت عرفت ان .

اه عرفت

كنت متصلة بقولك

ماشي شكرا

بقولك .

قفل سيف المكالمة ف نور اتعصبت

ماشي يا سيف انا هعرف ازاي اوقعك وتبقى ليا بس اصبر هي مسألة وقت مش اكتر

رمى سيف تليفونه على الانتريه

ناقصك انا دلوقتي ده انا بقفل معاكي المكالمة بالعافية وجاية على وش الصبح عايزة ترغي يا شيخة روحي شوفي وراكي ايه وسيبك مني

دخل اوضته بدا ينضفها

في المستشفى

انتهى مفعول التخدير كنت افتكر اللي عشته بدري حلم لكن لما صحيت لقيت نفسي جوه المستشفى عرفت ان ده مش حلم ده كابوس بشع وهكمل بيه بقية حياتي

قومت معملتش حاجة قعدت اعيك من غير صوت

ماما خلاص مشيت معنديش حد غيرها هي مشيت وبقيت لوحدي كنت بذاكر وانجح عشانها بس عشان تفتخر بيا كنت قوية بوجودها

بقيت لوحدي !

جات هدير صحبتي حضنتني

خلاص يا سيلين

بقيت لوحدي مش كده يا هدير

لا يا روحي انا معاكي مش هسيبك لوحدك

بس كان نفسي تقعد معايا شوية كمان هي ماټت ليه

من غير سبب طبي قدر ربنا

انا عيزاها مش هقدر اكمل يوم واحد من غيرها مش هقدر والله

حضنتني هدير وقعدت اعيط في حضنها وابكي بحرقه مش هشوف ماما تاني غير في الصور

مش هقدر احضنها تاني ولا هقدر احكيلها على تفاصيل يومي زي ما اتعودت من صغري

ماما كانت الوحيدة في حياتي بعد مت بابا وانا طفلة كانت كل حاجة بنسبالي ام واخت وصديقة

دلوقتي ماما راحت يعني اختي وصديقتي وروحي راحوا معاها

قبل ما انام امبارح حضنتني حضڼ كبييير اوي كأنها كانت حاسة انها هتسيبني

ياريت ارجع بالزمن لوراء عشان احضنها تاني واشبع منها انا لسه مشبعتش منها !

مر 6 شهور على مت ماما

من فترة ظهرت النتيجة بتاعتي طلعت الاولى على الدفعة بس مفرحتش هتفيد ايه الدرجات والتقديرات وماما مش موجودة عشان تفرح عشاني

وتاخدني تفسحني كالعادة

قعدت الفترة دي كلها في البيت لوحدي ساعات هدير واسراء بيباتوا معايا بس برضو وجود ماما معايا كان له احساس

مختلف

حسيت بفراغ جوايا من بعدها بطلت اضحك واهزر زي زمان بقى مليش نفس لاي حاجة ابدا !مفيش حاجة هترجع زي زمان طالما ماما راحت مفيش ولا حاجة هترجع زي ما كانت

الجامعة عملت حفلة في اجازة الصيف حفلة تخرج كبيرة لطلاب هندسة ومنهم سيلين اللي طلعت الاولى عليهم كان مفروض تيجي بس مجتش ! ف بعتولها هدية التخرج للبيت

الدكتور سيف لاحظ عدم وجود سيلين واستغرب اوي

كان نفسها تحضر اليوم ده كانت مستنية اليوم ده بفارغ الصبر ازاي مجتش !

شاف صحبتها هدير ف قالها

هدير متعرفيش هي ليه سيلين غايبة بقالها فترة حتى حفلة التخرج مكنتش موجودة

حضرتك هو انت متعرفش

اعرف ايه

ام سيلين اټوفت من 6 شهور ومرضيتش تيجي

سيف متأثرش ابدا وكل اللي قاله

ربنا يرحمها ويصبر بنتها

يارب

خلصت الحلفة ومشيت هدير والدكتور سيف كذلك

غير هدومه وراح ينام

وهو حاطط راسه على المخدة بيتخيل شكل سيلين وهي زعلانة

مش قادر ازعل ولا قادر احط نفسي مكانها حتى يمكن عشان امي عمرها ما حسستني اني ابنها وسابتني عادي جدا عشان كده انا معرفش يعني ايه حب الابن لامه

اكيد بتحب امها كتير وامها كذلك بس انا امي مش بتحبني !

يا ترى هي عاملة ايه دلوقتي حاسة بأيه بتضحك ولا لا بتاكل كويس

قعد يفكر فيها لساعات ومعرفش ينام وباله مشغول عليها اوي وسرح في التفكير بيها

رن جرس بيته

ف قام يفتح

الساعة وصلت 1 وحدة بالليل مين اللي معندهوش ډم ده

فتح الباب وهنا كانت المفاجاة !

سيلين !!!

دخلت سيلين بيته وقفلت الباب

بتعملي ايه هنا

قولت وانا باخد نفسي بالعافية

دكتور ارجوك الحقني !

سيلين في ايه

فضلت اخد نفسي بالعافية ومردتش عليه

تعالي اقعدي هنا

قعدت في الصالة على الانتريه

ثواني هروح المطبخ اجبلك مية

دخل المطبخ وجاب كوباية مية

خدي اشربي

اخدت منه الكوباية وشربتها كلها

اجيب كوباية تاني

لا لا كده كفاية

قعد قدامي على الكرسي وقال

مالك يا سيلين قولي ايه حصل

قبل ما احكي هو عيال حضرتك نايمين

ضحك وقالي

عيال ايه انا مش متجوز اصلا

اه طيب مامتك وباباك صاحيين

لما قولت كده حسيته زعل بص للارض شوية وقالي

عايشين بس انا مش عايش معاهم

يعني حضرتك كده هنا لوحدك

ايوة

انت هنا لوحدك وانا هنا كمان يعني احنا الاتنين لوحدنا هنا في البيت !

بالظبط

قومت ناحية الباب جيت افتحه ف سند ايده عليه وقفله

دكتور سيف افتح الباب لو سمحت انا لازم امشي

تمشي ليه

عشان احنا الاتنين قاعدين لوحدنا

اه افهم من كده انك خاېفة مني مش كده برضو

يعني قصدي الناس هيقولوا علينا ايه واحنا لوحدنا هنا

يتحرقوا الناس ده انا ما صدقت انك جيتي

نعم

يعني انتي جيتي في الوقت ده طلبتي من مساعدة وفي الاخر هتمشي من غير اي فايدة مش مفروض اعرف الحوار عشان افهم واقدر اساعدك

خلاص نتقابل بكره الصبح

صبح ايه ازاي تنزلي دلوقتي الساعة داخلة 2 بالليل

مش عايزة اندم لاني جيت عندك

مش هتندمي بس على الاقل وضحيلي سبب خروجك من بيتك في الوقت ده

سيلين اقعدي واحكيلي اللي جيتي عشانه ومش هسيبك تمشي غير لما اعرف ف اهدي كده ومتخفيش مني لاني عمري ما هفكر اذيكي باي شكل

اطمنت من كلامه غير كده انا اعرف الدكتور سيف من سنين وعمره ما خرج منه اي تصرف وحش لاي بنت

قعدت تاني وهو قعد كمان وقالي

اتكلمي انا بسمعك اهو

مش عارفة ابدأ من فين بس انت عرفت ان ماما اټوفت

ايوة عرفت

فضلت ساكتة شوية ف لقيته قالي

اهدي اتكلمي بالراحة كده مهما اخد الحوار وقت انا هنا وبسمعك كويس

بعد ما ماما اټوفت قعدت في البيت لوحدي معنديش اخوات لان بابا اتوفى زمان وانا عندي 4 اربع سنين عشيت مع ماما بقية حياتي لغاية ما هي كمان اټوفت

المهم قبل النهاردة بأسبوعين جات عمتي اللي ليا 10 سنين مشفتهاش جات قالت مينفعش اقعد لوحدي ولازم اتجوز وطلع العريس ابنها أسر !

ماله أسر ده

مش مظبوط اخلاقه وحشة اوي بتاع بنات وماشي مع دي ومع دي مقدرش اتجوز شخصية قڈرة زيه

لما رفضت فضلوا يضغطوا عليا وعمتي قالت ان أسر شافني من كام شهر وعجبته وعايز يتجوزني وسواء وافقت او لا ده مش مهم وقالت اللي ابنها عايزه هيحصل ڠضب عني وانا مستحيل اعيش مع ده

ومرة حاول يمسك ايدي ويقرب مني ف جريت على جارتي قعدت عندها ف عملوا لها مشكلة وڠصب عني ردعوني البيت ف من وراهم روحت عند هدير صحبتي كانوا هيأذوها هي وعيلتها بسببي ف حبسوني في البيت لغاية معاد كتب الكتاب اللي هو بكره

مقدرتش استحمل قبل ما ماما ټتوفى هي كانت بتحميني منهم خصوصا ان عيلة بابا وماما بيكرهونا من زمان ف محدش رضي يساعدني ف اتصرفت كسرت باب الشقة وهربت

قولت اروح عند حضرتك ممكن تساعدني كده كده هم مش يعرفوك ولا هيجي ف بالهم اني هنا

بقالي 7 ساعات بلف على فندق ابات فيه لكن ثمن الغرف اكتر من الفلوس اللي معايا ف يعني عايزة من حضرتك فلوس عشان اقدر احجز اوضة ليا

الڠضب ظهر على الدكتور سيف وفضل يضغط على ايده فجاة قام من مكانه ف قومت انا كمان وقالي پغضب

فلوس ايه اللي انتي عيزاها وفندق ايه وليه ايه اللي انتي بتقوليه ده !

انا بس الاقي شغل وهرجعم لحضرتك تاني

مش قصدي على الفلوس قصدي ايه اللي بتقوليه ده ايه اللي انتي بتعمليه في نفسكم وفي حياتك يا سيلين ليه تستخبي بسبب الكلاب دول كأنك عاملة چريمة

طيب اعمل ايه

بصي انتي تباتي هنا وبكره نحل الحوار كله

ابات هنا لا مينفعش

روحت عند الباب وقبل ما افتحه وقف قدامه ومنعني

من فضلك يا دكتور ابعد عن الباب عشان امشي

مش هتمشي

لا لازم امشي

قولتلك مش هتمشي انتي شايفة الساعة وصلت كام والشارع تحت ضلمة من أوله الي أخره ومليان عيال متربتش افرض وقعتي في ايدهم بصي من الاخر كده مش هسمحلك تمشي

يا دكتور لا مينفعش

لو خاېفة من الناس بره اي حد هيسألني ويقولي مين اللي جات عندك دي هرد عليه رد علمي ومنطقي

هتقوله ايه

هقوله وانت مالك

حاولت ابعده معرفتش راح طلع مفتاح الباب وقفله

يا دكتور .

ششش مفيش ولا كلمة على چثتي لو خرجتي دلوقتي

ملقتش فايدة من المحاولة وفي نفس الوقت كنت مطمنة وبقول لنفسي دكتور سيف لو غرضه وحش مكنش زماني عايشة دلوقتي وكنت واثقة فيه وارتحت لما روحت عنده بدل من الړعب اللي كنت عايشة فيه

خبى المافتيح وقالي

ثواني هروح اطفي على الشوربة

دخل المطبخ روحت وراه

هو حضرتك بتطبخ لنفسك

يا سبحان الله ايوة يا بنتي بعرف واحد عايش لوحده طبيعي يعمل الاكل لنفسه ايه هقضيها اوردرات لغاية ما ابقى شحات يعني

اصل اللي اعرفه عن الشباب انكم مش بتدخلوا المطبخ غير مرة كل سنتين

لا انا مش كده بډخله ألف مرة في اليوم

بصيت على المطبخ يمين وشمال وتحت وفوق كان نضيف اوي ولونه اسود وشكله شيك وهادي

دكتور هو انت اللي بتنضف المطبخ برضو

اه يا سيلين ايه العيب ف كده

يعني مش بتجيب حد ينضفه

لا لا بنضفه بنفسي انا ضد الفكرة دي أساسا لان كل حاجة هنا بترتيب معين مني ف مش بحب اي حد يغير طريقة ترتيبي لاي حاجة هنا

قصدك مش بتحب اي حد يمسك حاجتك صح

ابتسملي وقال

لمحتيها وهي طايرة اهو ايوة بالظبط كده

اخد معلقة من الشوربة وداقها وقال

ايوة كده اتظبطت

جاب طبقين حط فيهم شوربة فراخ كنت مستغربة انه بياكل شوربة فراخ من غير الفرخ ! كنت ببصله باستغراب

شافني وانا بصاله كده ف قالي

انتي بتقولي يعني انت بتعمل شوربة فراخ من غير الفراخ قصدك فين الفرخة صح متقلقيش جوه الفرن بتستوي

مش قصدي بس الساعة 3 الليل وانت يادوب لسه رايح تتعشى دلوقتيمش اتعشى هنتعشى

قصد حضرتك ايه

هتتعشي معايا ما انا مش غول عشان اكل كل ده استني استني بس اوعي تستغربي اني مش عامل طبيخ ملوخية وبامية والكلام ده انا لما بطبخ فراخ بشويها وعلى طبق شوربة والحمد لله

لا عادي كفاية اني بتقل على حضرتك

المهم خدي دلوقتي الشوربة دي حطيها على السفرة بره لغاية ما اخرج الفرخة من الفرن

ماشي

خرجت وفي ايدي طباق الشوربة وفجاة وقفت وفي نص البيت

ده مش بيت ابويا عشان اعرف مكان السفرة من غير ما يقولي هي فين

رجعتله المطبخ بالطباق وقولتله

دكتور هي فين السفرة

قعد يضحك

هتلاقيها بعد الصالة على ايدك اليمين

ماشي

روحت لقيتها وحطيتهم ورجعتله تاني

خرج ومعاه الفرخة ف خرجت وراه

قعد على السفرة وانا لسه واقفة

ما تقعدي يا سيلين بصي انا مبحبش جو تعالي اتفضلي وتقولي لا واروح احلف عليكي والنبي هتاكلي بصي اقعدي يا ختي

قعدت وهو شغل مسلسل تركي اسمه المنظمة بدأ ياكل ف قولت

المسلسل ده نازل جديد ولسه متعرضش على التليفزيون ازاي شغلته على كده

انا موصل الواي فاي بالتليفزيون ف شغلته عادي

اه كده فهمت

كلي واتفرجي مسلسل عظمة

بدأت اكل معاه وببص عليه وهو بياكل ومركز في المسلسل تركيز شديد سرحت فيه وفي نفس الوقت بتفرج على بيته واقول لنفسي لا ده فعلا بيت مهندس

عجبني في بيته ان كل حاجة عملها على مزاجه مش متهم بالالوان الجديدة اللي طالعة الايام دي ف اغلبية البيت اسود في كحلي ومع ذلك محافظ على نظافته

بدأ يرغي معايا ونتناقش في المسلسل وضحكني ودي كانت اول مرة بعد ۏفاة ماما اضحك فيها

خلصنا اكل ف اخدت الطباق اروح اغسلهم ف موافقش

طب ليه يا دكتور

اهو كده انا ليا طريقة في غسلهم الوقت اتأخر جامد روحي نامي انا متعود اسهر للصبح

ماشي

تعالي ورايا

اخدني عند اوضة

دي اوضتي نامي فيها الليلة دي

اوضة حضرتك وانام فيها ازاي

اااااه انا نسيت انك بتفهمي كل حاجة دايما غلط نامي انتي هنا وانا هنام بره في الصالة هكمل المسلسل

هتغير مكان نومك بس اكيد مش هتعرف تنام

لا عادي ادخلي يلا

دخل معايا وانا لاحظت ان الاوضة لونها اسود حتى الدولاب حتى المفرش اللي على السرير لونه اسود ! مفيش غير سترة البلكونة لونها ازرق وكمان غامق

هي ليه الاوضة لونها اسود كده

اصل انا بحب اللون ده جدا واقع في غرامه ولبسي بره اسود حتى جوه البيت اسود برضو عملت الاوضة اسود كلها اسود انا شايفها حلوة جداعلى كده بس بره غيرت اللون وخليته كحلي بدل الاسود وباب البيت لونه بني

تصدق فرقت فعلا ما كلهم الوان غامقة

يعني ايه اقلبها بلون برتقالي مثلا !! كده حلو بصي لو پتخافي شغلي اللمضة دي بتنور ونورها هادي في نفس الوقت هتعرفي تنامي عليها اما لو على حكاية ان يطلعلك عفريت من تحت السرير متخفيش انا موجود هنا

موجود جوه الاوضة !!!!

ضحك وقالي

والله هبقى قاعد بره يا سيلين متخليش دماغك تروح في مكان غلط

اها

جه يخرج ف وقف ورجع دخل الاوضة تاني

فتح الدولاب وطلعه منه حاجة مشفوتهاش

جه عندي وقال

خدي دول المفتاحين الوحيدين اللي موجودين هنا في البيت كله خليهم معاكي ولما اخرج دلوقتي اقفلي عليكي الباب بالمفتاح ونامي براحتك حط المفتاحين في ايدي اطمني مفيش غير المفتاحينن دول للاوضة دي واهم بقوا معاكي تصبحي على خير

وانت من اهله يا دكتور

ابتسم وخرج وانا قفلت الباب بالمفتاح زي ما قال بس مش عشان خاېفة منه لا عشان افتش في اوضته براحتي انطلق بقا فيها .. ده انا اوضة الدكتور سيف !!! يعني دي اوضة اثرية

من الجانب الاخر

أسر راح عند سيلين عشان يقابلها وهو طالع على السلم كان بيقول

مش قادر استنى لغاية بكره عشان تبقي ليا اخيرا يا سيلين هجيلك دلوقتي

كان بيغني اغاني رومانسية وهو على السلم لغاية ما وصل عند باب بيتها ولقي الباب مفتوح !

اوعي تكوني عملتيها يا سيلين !

جري دخل الشقة دخل اوضة اوضة بينادي عليها وبيدور لكن مش موجودة ! هعرف انها كسرت الباب وهربت

ازاي هربتي ماشي مااااشي يا سيلين انا هوريكي

نادى الرجالة اللي كانوا مفروض يحرسوا سيلين ويمنعوا خروجها

يا زفت يا محمد انت وعصام !

جم رجالته ف ضربهم

مش قولتكم تحطوا عينكم على الباب اهي هربت يا اغبية !

والله يا فندم انت اتصلت علينا بدري ف جينا عندك

تقوموا تسيبوا الباب من غير حراسة !

ضربهم تاني وطلع كل غضبه فيهم

غوروا تقلبوا عليها الدنيا قبل العصر بكره الاقيها قدامي بدل ما هقتلكم بأيديا !

مشيوا رجالته يبدورا على سيلين اما أسر لسه قاعد جوه بيتها وبيكسر في اي حاجة قدامه بسبب غضبه وافتكر كلاممها من كام ساعة

سيلين مهما حاولتي تقاومي وترفضي فيا مش مهم انا عايزك يعني ده هو ده اللي هيحصل وبس ! كتب الكتاب بكره يا . مراتي

في خيالك ده مستحيل ابقى مراتك مستحيل ابات معاك ليلة وحدة بس انا بكرهك يا أسر بكرهك جدا انا عندي ابقى في الشارع احسن وأكل من الژبالة احسن بكتير من اني ابقى مراتك دقيقة وحدة تعرف ليه

لاني مش بطيقك بكره التراب اللي بتمشي عليه وبكره اسمك وبكره صوتك انا بكره كل حاجة فيك ف اوعى غرورك بنفسك ده ينسيك انا ممكن اعمل ايه وعندي مليون طريقة اهرب بيها حتى لو قفلت الشبااك عليا بسلسلة حديد هرب برضو

هتشوف ب عينك كده وهتفضل

تبص حواليك وتقول قد ايه انا غبي دي هربت بسهولة مني

وهروح عند واحد بعقلك الغبي والقذر ده عمرك ما هتتخيل هبقى فين ي حرام منظرك هيبقى وحش اوي اوي قدام صحابك وانت قاعد مستني العروسة ولكن مجتش خزوقتك يعني وهتقعد تدور عليا كتييير وبرضو مش هتوصلي

واظن انك عارف اني لما بقول حاجة بنفذها حتى لو الحاجة دي هتدوس عليك وتخليك قد النملة

مسكها أسر من ايدها وحپسها جوه البيت

لما أسر افتكر كلامها اتعصب اكتر

لمح صورتها فوق التليفزيون ف مسكها وقال

هجيبك وهتجوزك وبس توقعي تحت ايدي مش هرحمك ابدا وهتشوفي بنفسك

لقيت ألبوم صور الدكتور سيف كان مكتوب عليه اسمه من بره بطريقه جميلة جدا وبرضو الألبوم غلافه لونه اسود !! قعدت على السرير

الله نتفرج بقا على ذكريات الدكتور سيف . هنا سأسكت قليلا هو تطفل مني على كده بس دي فرصة مش هتتكرر وانا بقدر الفرص

فتحته وبدأت اتفرج على صوره

شوفت صورته وهو صغير كان شكله كيوت اوي وشكله مش مختلف كتير لما كبر الفرق بين زمان ودلوقتي الدقنة بس وبقا طويل شوية

قعدت اقلب في ألبوم لقيت صوره من وهو طفل عنده سنتين لغاية دلوقتي لما كبر

عجبنيي فيه انه بيحتفظ بكل ذكرياته تقريبا كده كل الصوراللي اتصورها في حياته كلها حتى تغفيلات صحابه جوه الألبوم ده

ثواني لحظة !!

هو ليه مفيش ولا صورة له مع مامته وباباه

شكلهم اتوفوا وهو صغير

ايه الهبل ده ما لسه من شوية قالي انهم عايشين بس مش عايش معاهم

طب ليه مش متصور معاهم ولا صورة وحدة حتى ! ده كل صوره هو وصحابه كلهم بلا استثناء موجودين هنا في الألبوم بتاعه اشمعنا أهله لا

الواضح كده أن فيه خلافات ما بينه وبينهم

ولو فيه خلافات ما بينهم متوصلش الخلافات لدرجة انه مش محتفظ بصورة ليهم عنده

الدكتور سيف طلع قلبه حجر قادر يقعد بعيد عنهم وقادر يعيش حتى من غير ما يشوفهم ايه العيشة دي !

حطيت الألبوم مكانه

وروحت فتحت دولابه لقيته منظم دولابه وهدومه وحاجته بطريقه تحفة وهدومه طالع منها ريحة عطر جميلة اوي

وانا عاملة نفسي منظمة ونضيفة ده انا بالنسباله معفنة !

انا بفكر انظم اوضتي لما ارجع زيه اخدت منه كام فكرة حلوين لو اتنفذوا هتبقى اوضتي حاجة قمر اوي

خاېفة لما امسك حاجة يعرف لاني اكيد مش هعرف ارجع كل حاجة زي ما هو منظمها

صحيح اوضة مهندس فعلا

وقفت في نص الاوضة بختار حاجة اتفرج عليها في اوضته

وقعت عيني على بوكس كبير تحت سريره

قعدت على الارض وطلعته كان لونه بنفسجي لوني المفضل

ياااااه اخيرا غير لون حاجة بدل الاسود

مش قادرة اقاوم انا هفتحه

طب لو فتحته كده هيبقى اتعديت حدودي بزيادة صح

مش مهم ما هو كده كده مش هيعرف مفاتيح الاوضة معايا

فتحته لقيت دفتر كبير ف فتحته كمان

طلع مذكراته الشخصية وجمبها كام مفكرة صغيرة

ثواني بس افهم كده هو بيجي بيدرسلنا في الجامعة ويطلع عينا معاه ويتفسح مع صحابه يتصور ويطبع الصور ويروح ينضف ويحضر لنفسه الاكل ويرتب اوضته ويتفرج على تركي وكمان بيكتب مذكراته ! ايه ده اومااال بينام امتى ده

المهم مفيش مانع لو فتحتها بصيت مجرد بصة صغيرة مثلا

لسه هفتحها سمعت صوته بره وهو بيزعق بصوت عالي

حطيت الدفتر مكانه وقفلت البوكس

دي اشارة من ربنا ان مينفعش افتح دفتره الشخصي اشكرك يارب على هذه الاشارة

قومت فتحت الباب بالراحة حتة صغيرة بس مطلعتش

شوفته بيلف في الصالة بكل عصبية وبيتكلم في تليفونه

قولتلك كذا مرة اني مش محتاجك جمبي ايه مفيش ډم ! سبتني طول السنين اللي فاتت انت وهي ومحدش فيكم حتى سأل عليا مرة وحدة بالغلط كأني مش ابنكم ولا من لحكم اي نعم كنت طفل ساعتها بس عمري ما نسيت اي حاجة من القسۏة اللي عشت فيها بسببكم

عيط وكمل كلامه

بسبب انكم بتفكروا في نفسكم نسيتوا اني ابنكم الوحيد بسبب حبكم لنفسكم وعشان تعيشوا بسعادة دستوا عليا كأنكم جبتوني في الحړام حتى بعد ما اتطلقتوا محدش فيكم رضي ياخدني يربيني عشان انا كنت عائق كبير لحياتكم

اتريبت بعيد عنكم انت روحت استقريت في امريكا وهي راحت اتجوزت واحد غني وعشيتوا بكل راحة عادي .أما انا مكنتش حتى في بالكم للحظة أساسا انا لولا جدتي الله يرحمها كان زماني مېت من زمان اخدتني ربتني وهي اللي حبتني بجد اما انتوا دورتوا على راحتكم ولقيتوها بعد ما اتطلقوا

كل السنين اللي عدت وانا محروم من قول كلمة بابا وماما وجاي دلوقتي بعد كل ده بكل بجاحة تقولي تعالى نفتح صفحة جديدة يا بني !!

خليك مكانك متجيش عشان لو جيت مش هقابلك كالعادة فبطل تحاول على مفيش لاني مش عايزكم انا مرتاح جدااا من غيركم

واخر حاجة امسح رقمي من عندك لان رقمك انت اصلا انا ماسحه وبرد عليك بالصدفة لاني مش عايز اكلمك ولا اشوفك ومتقوليش يا بني تاني انا مش ابنك ولا ابنها انتوا الاتنين ميتين في قلبي من زمان وانا عايش حاليا على اساس انكم مش موجودين اصلا

وانا برضو مش موجود انسوا سيف زي ما انستوه زمان انا دلوقتي راجل وواقف على رجلي ف مش محتاج حد فيكم ولا هحتاجلكم أساسا

قفل ورمى تليفونه على الارض بقوة واتكسر ودخل الحمام

خرجت وراه شيلت تليفونه من على الارض حطيته على الترابيزة

قربت من باب الحمام سمعت صوت عياطه

قولت ف سري

كل ده حصلك بقى هم عايشين بعيد عنك بمزاجهم !! اه على ۏجع القلب اللي انت حاسه دلوقتي

سمعت صوت الحنفية اشتغلت

بعدها بشوية خرج لقيني في وشه

صاحية ليه

معرفتش ارد واقول ايه بصيت على الحمام وقولت

صحيت عشان كنت عايزة اروح الحمام ف لما لقيتك جواه قعدت مستنية حضرتك

طيب ادخلي

كان باين عليه زعل كبير بالرغم من انه غسل وشه بس واضح اوي انه كان بيعيط

دخلت الحمام قعدت شوية وخرجت عشان مش يشك فيا اني سمعت المكالمة

خرجت ولسه هدخل الاوضة قال

سيلين !

وقفت متسمرة مكاني قولت خلاص ده عرف كل حاجة وعرف اني فتشت في اوضته !

نعم يا دكتور

تعالي هنا

جيت عنده بصلي بحزن شديد وقال

لما بتكوني زعلانة ومش طايقة نفسك ولا حياتك بتعملي ايه

بغني اغنية

زي ايه مثلا

اغنية لا تبكي يا صغيري

دي تاعت الكرتون صح

ايوة هي

نام على الانتريه وقالي

عايز انام ومش عارف ومضايق ممكن تغينها ليا

فكرت شوية قولت ممكن مزاجه يتحسن وينسى اللي حصل من شوية

حاضر

انا بسمعك اهو

لا تبكي يا صغيري وانظر فقط نحو السماء بقلبك اللطيف لا تحزن يا صغيري .

فضلت اغنيها وهو باصص عليا وسامع واخيرا ابتسم ابتسامته الحلوة تاني

غمض عينه وراح في النوم

وقفت غناء وقربت منه اسمع نفسه

بيتنفس بعمق يعني نايم كويس الحمد لله

دخلت الاوضة جبتله بطانية وخرجت غطيته بيها

وطفيت نور الصالة سيبته ينام براحته ورجعت الاوضة انا كمان نمت

تاني يوم

صحيت وخرجت بره كان لسه هو نايم ف مشيت بالراحة ناحية الحمام

بعد ما خرجت لقيته صحي بس شكله غريب اوي

قاعد على الانتريه وباصص في الارض ومش بيتكلم ولا بيتحرك

روحتله قعدت جمبه اما هو مفيش اي رد فعل منه ولسه على نفس الوضع

يا دكتور !

متكلمش وناديت عليه تاني برضو مردش

يا دكتور سيف في ايه

انا بكلمك على فكرة

يا دكتور !

كنت بحط ايدي على كتفه احركه عشان اشوف ماله

لسه بحط ايدي على كتفه مسكها بقوة وضغط عليها

بصلي وكانت عيونه مليانة ڠضب ودموع وقالي بعصبية شديدة

اياكي تلمسيني !

بدأت اقلق وقولت

يا دكتور انت كويس

صړخ فيا وقال

انتي مين اصلا هاااا انتي مين

انا سي سيلين

مش فاكرك ولا اعرفك

بص على ايدي اللي ماسكها وقالي وهو بيدوس على سنانه بعصبية

ايدك دي لو لمستني تاني هقطعها

يا دكتور سيف انا بس .

ابعدي عني ابعدي انا مش عايز حد فاهمة انا مش عايز حد !

زقني بعيد جامد لدرجة اني وقعت

وقام وقف ويبصلي پغضب شديد

فجاة حط ايده على راسه وقال بصړاخ

انا مش عايز حد

انا مش عايز حد

ابعدوا عني ابعدوا

عايز ابقى لوحدي

فضل يكرر الكلام ده والجمل دي كتير

لغاية ما وقع على الارض اغمى عليه

خۏفت منه جدا ف فتحت باب البيت ومشيت

و انا ماشية في الشارع حسيت بتأنيب ضمير شديد لاني سيبته لوحده

هو قاعد لوحده مفيش حد معاه ممكن تحصله حاجة وحشة

هو ساعدني اما انا سيبته لوحده !

وقفت مكاني ولفيت رجعتله البيت تاني

قعدت على الارض حاولت افوقه وبنادي عليه مش بيرد

يا دكتور سيف اصحى

جبت مية ورشيت بيها على وشه وفضلت احرك فيه

لكن مفيش اي رد فعل منه

وقففت في نص البيت مش عارفة اعمل ايه ولا اتصرف ازاي

فجأة خطړ في بالي اجيب تليفوني اتصل على الاسعاف

وبالفعل عملت كده وجم اخدوه وروحت معاه المستشفى

دخلوه اوضة الكشف والدكتور وصل

فضلت قاعدة بره بتمشى في ممر المستشفى

عدى نص ساعة .

شوفت الدكتور خرج من الاوضة اللي فيها سيف ف جريت عليه سألته

ها يا دكتور هو كويس

اتعرض لاڼهيار عصبية شديدة أدت الي فقدان وعيه انا اديته حقنة مهدئة وهيصحى ببعد شوية وكتبت شوية ادوية ينتظم عليهم لمدة شهر واحد بس

بس ياريت تبعديه عن اي حاجة تضايقه وارفعي من معنوياته شوية لان حالته النفسية مش كويسة ابدا

لان لو استمر يجيله اڼهيار عصبي كتير كده هيتحول من اڼهيار عصبي الي مرض نفسي وساعتها هيضطر يتعالج عند دكتور نفسي مختص

طيب اقدر ادخله

هو بقا احسن بكتير من شوية تقدري تدخلي طبعا

تمام اشكرك

دخلت الاوضة وقفلت الباب جبت كرسي وحطيته جمب سريره

ف روحت حطيت ايدي على شعره وفضلت المس عليه بالراحة

هو ايه اللي حصلك ما انت كنت كويس امبارح. انا مش عارفة اعمل ايه

تلقائيا ايدي التانية مسكت ايده وفضلت بصاله مستنياه يصحى بفارغ الصبر

بعد ساعتين .

بدأ يتحرك ف روحت سيبت ايده وقومت وقفت

فتح عيونه وبص حواليه وقال بضيق

اوووووف هو انا جيت هنا تاني !!

هو حضرتك جيت هنا قبل كده

ايوة شكلي مش هخلص من القرف اللي انا فيه

ثواني بس طالما دي مش اول مرة تيجي هنا مين كان بيجيبك قبل كده المستشفى

صديقي مصطفى متفقين انا وهو لو رن عليا 8 مرات ومردتش ولا مرة يبقى بقيت في نفس الوضع ده ف يجي البيت يطمن عليا

طيب افرض كنت مشغول ومردتش عليه هيجيلك البيت برضو

لازم ارد عليه مهما كنت مشغول قد ايه. مصطفى ده صديقي من زمان بېخاف عليا شوية وهيجي هنا

ربنا يخلهولك

يارب. معقولة مش خۏفتي مني لما كنت في الوضع ده

الصراحة خۏفت وكنت همشي بس رجعت لان مكنش ينفع اسيبك

بس كان بامكانك تتصلي على الاسعاف وياخدوني وتمشي بس انتي قعدتي لغاية ما صحيت. ليه

معرفتش ارد بأيه ووحاولت اتهرب من سؤاله وقولت

الدكتور كتب ادوية لحضرتك هنزل اجيبهم وبالمرة اجيب فطار

لا لا متنزليش يمكن اللي اسمه أسر ده هنا او حد تبعه يشوفك خليكي هنا احسن

استغربت منه بالرغم من اللي هوو فيه لسه فاكر موضوعي ومركز فيه

قام بصلي بتفاجىء وقال بلهفة

ايدك اليمين !!

مالها

مسك ايدي وقال

انا اللي عملت كده صح ده بسبب اني مسكت ايدك بقوة وضغطت عليها بقى لونها ازرق !

مفيش حاجة

ازاي مفيش

قعد على السرير وحط ايده على وشه وقال بنبرة عياط

كنت هأذيكي ! بسبب غبائي وعدم تحكمي في اعصابي كنت هضرك

افرض كنت أذيتك اكتر من كده الحمد لله ربنا سترها على قد كده

انا لو عملتلك حاجة حتى لو مكنتش في وعيي مستحيل اسامح نفسي انا مش عايز أذيكي بأي شكل من الاشكال

بس انا كويسة

قعد ساكت شوية وبعد كده قالي

ممكن تليفونك اعمل منه مكالمة

اها اتفضل

اديته التليفون ودخلت جوه البلكونة حسيته عايز يكلم حد في حاجة ومش عايزني اسمع المكالمة

الو

مين معايا

انا سيف يا مصطفى

سيف ! برن عليه كتير تليفونك مقفول فينك انت وايه اللي حصل طب انت كويس وتليفون مين اللي بتكلمني منه ده

ده تليفون سيلين اللي حكتلك عنها قبل كده

يعني انت في الجامعة انا هجيلك

لا لا انا والله مش في الجامعة ثواني احكيلك كل حاجة

سيف قال لمصطفى عن كل حاجة وعن سيلين

ومش عارف اعمل ايه

اعمل اللي يريحك يا سيف

اللي هيريحني ااني ابقا معاها بص ناحية البلكوونة لتكون بتسمعه بس مش هفرض راحتي عليها انا مش عايز اجرحها او في يوم اكون انا سبب في عياطها

حاولت ابعد عنها من 6 شهور بطلت اسأل عليها واشوف اخبارها لكن ظهرت تاني قدامي

انا هبعد عنها نهائي هحاول انساها مع ان صعب جدا اعمل كده بس المهم هتفضل كويسة وبخير

عايز منك يا مصطفى تشوف بيت لطيف كده في جنوب المحافظة

حاضر ولما الاقي هرن عليك او اجيلك. يلا سلام يا سيف

سلام يا مصطفى

قفل سيف التليفون ومسح المكالمة

قام لبس الجاكت بتاعه وجالي وقالي

انا عايز امشي من هنا

بس المفروض تقعد لغاية ما تبقى كويس

انا كويس المهم تعالي معايا

خرجنا من المستشفى وروحنا عند محل كبير

سيف راح عند قسم الفواكه واخد طبق او علبة فراولة

اووووه نقطة ضعفي وصلت !

جه عند الكاشير واشتراه وخرجنا من المحل

قعدنا عند موقف العربيات وفتح علبة الفراولة

كنت ھموت واقوله عايزة وحدة بس اتكسفت ومسكت نفسي بالعافية

كلي معايا

فرحت انه عزمني ف روحت بقا انطلت على العلبة

طعمها تحفة اوي

كل ما سيف يجي يحط ايده في العلبة عشان ياخد

فراولة بحط ايدي واخد بالخمسة واكلهم في ثواني وارجع اخد تاني

يا خړابي على ريحتها قمر قمر قمر

ببص على الدكتور سيف لقيته بيضحك

هو حضرتك بتضحك على ايه

مثلا عشان علبة الفراولة خلصت اكلتيها كلها

لا مأكلتش

يعني هي خصلت لوحدها

معرفش

انا مأكلتش غير 2 بس من ساعة ما فتحت العلبة

اتكسفت جدا وبصيت للارض وقولت

مقدرتش اقاوم الصراحة اصل بحبها اوي

سيف ابتسم وقال في سره

ما انا عارف انك بتحبيها عشان كده جبتها

بالهنا والشفا

ابتسمت وفضلنا ساكتين شوية

كان فيه هواء شديد اليوم ده

ف شعري كان بيجي على وشي ومضايقني وكل ما رجعة لوراء يجي تاني على وشي

طلع سيف من جيبه توكة ووقف قدامي مسك شعري وربطه بالتوكة

حطيت ايدي على شعري بتخيل شكلها ف قالي ببتسامة

التوكة على شكل فراولة

ابتمست ف قالي

سيلين انا عايز اقولك على حاجة كان لازم تعرفيها من زمان

اها ايه هي

سيلين انا ..

لمحت أسر هو ورجالته داخلين موقف العربيا ف جريت استخبيت وراء سور بيت قديم

سيلين روحتي فين

سيف فضل ينادي عليا لغاية ما أسر جه عنده وقاله

انت بتنادي وبتقول يا سيلين وهو انت تعرفها

على مين بالظبط

قصدي على سيلين بنت طولها متوسط وشعرها طويل واسود دي مراتي

و هنا سيف عرف ان ده هو أسر

انا بنادي على سيلين بنت اختي 7 سنين كانت بتلعب هنا واختفت

اه تمام

مشي أسر اما سيف اتعصب منه

مراتك انت بتكذب الكذبة وتصدقها قال مراتك قال ! ماشي انا هوريك مين هو سيف

سمعت أسر وهو بيقول لرجالته

تقلبوا عليها الموقف كله انا عارف انها هنا اياكم تخرجوا من غيرها !!

خۏفت ده خلاص هيلاقيني انا انتهيت ! وبدأت عيط ف حطيت ايدي على بوقي عشان محدش يسمع صوت عياطي

فجأة شوفت ضل حد جاي ناحيتي وبقا الضل ده يقرب اكتر

خۏفت جدا ف غمضت عيوني وبعيط

لغاية ما ايد حد جات على كتفي ف قولت پخوف شديد

أسر لا ارجوك لا والنبي سيبني في حالي متقربش مني ارجوك !

سيلين ده انا

سمعت صوته ف فتحت عيوني لقيت سيف قدامي

حسيت بأمان وبراحة شديدة لما شوفته

انتي بټعيطي ليه

شوفت أسر هنا وبيدور عليا ف استخبيت وراء السور ده وكنت افتكر انك أسر

طلع منديل ومسح دموعي

متخفيش مش هيقدر يلاقيكي متخفيش انا موجود ميقدرش يقرب منك

اطمنت من كلامه وهديت شوية

انت شوفت أسر

شوفته ده شخص مستفز جدااا

احنا لازم نمشي قبل ما يلاقينا

وليه احنا نمشي هو اللي يمشي

ازاي

هاتي تليفونك ثواني

اتفضل

اخد التليفون واتصل على رقم

الو ازيك يا باشا عامل ايه اه فعلا سعر الشاي غلي

كنت عايز ابلغ يا باشا عن واحد اسمه اسر محمد موسى ده راكن عربيته راكنة غلط

حطها في نص الطريق السريع والعربيات واقفة بسببه مفيش ولا عربية عارفة تعدي الطريق بسبب عربيته الدنيا مقلوبة هنا

ايوة قولنا له بس هو مشغول شوية بيدور على خمسين جنيه وقعت منه في الموقف

. ماشي يا باشا يلا سلام

قفل التليفون وادهولي

هو فيه ايه انا مش فاهمة حاجة

عايزة تفهمي

اه

بصي هناك كده

البوليس جه اخد أسر هو ورجالته

والله العظيم يا باشا معرفش العربية بتاعتي ازاي كده في نص الطريق ! انا ركنتها على الرصيف

والله يا عم انت وقفت حال 287 عربية عن تسليم البضائع للمحلات شوف كام واحد اتعطل بسببك

انا فاكر كويس ان انا ركنتها على الرصيف

واضح اوي

يا باشا والله

شششش اخرس خااالص ولا كلمة ربط الكلبشات في ايده احنا نروح القسم مع بعض نتناقش ليه سعر الشاي غلي

انا هعرفك ازاي توقف حال الناس الغلابة دي

طيب ينفع بعدين

 

ضربه الظابط على قفاه بالقلم

هو فرح خالتك يا حبيبي يا عساكر خدوا الراجل اللي بيستظرف ده على البوكس واحجزوا على عربيته

اخدوا أسر على البوكس ومشيوا

وقفت مذهولة من اللي حصل قدامي ده !

ببص على الدكتور سيف لقيته غرقان في الضحك

شوفتي الظابط لما قاله هو فرح خالتك يا حبيبي ولا لما ضربه قلم تحفة على قفاه اه اه اه يا بطني مش قادر هفطس خلاااص

هو ازاي ده حصل

انا اقولك لما كنت بدور عليكي لمحت عربية شكلها حلو على الرصيف عرفت انها عربيته هو والغبي ناسي مفاتيح العربية جواها استغليت انشغاله من انه يلاقيكي شغلتها واخدت لفة على الكوبري الجديد الصراحة شكلها جميل وسريعة ولما خلصت لعب بيها ركنتها في نص الطريق السريع وسيبت الطريق يقلب بسببه عربيته وبعد كده اتصلت على البوليس قدامك

يلا خليه يتحبس 3 ايام نرتاح منه شوية اللهم لا شماتة بس انا شمتان بس مش عايز افتكر الباقي عشان خلاص تكة وبطني ھتنفجر من الضحك

لقيته بيضحك من قلبه ف تلقائيا اضحكت معاه

طلعت مش سهل اوي يا دكتور

ما انا لو مش سهل مكنش حد فيكم في الجامعة هيخاف مني

فعلا

طيب يلا نمشي

ماشي

مشينا رجعنا البيت

دخلت الاوضة ف دخل ورايا فتح دولابه

فتح درج جوه الدولاب كان الدرج مليان تليفونات

هي التليفونات دي كلها بتاعتك

اه بتاعتي

بس ليه ده كله

لا متحطيش في دماغك اني غني وهوبا هاي وكده والله جايبهم قسط ولسه دافع قسطهم من اسبوع

تليفوني اللي كسرته امبارح ده كان رابع تليفون اكسره

ليه كده

عشان الناس مش بيفتكروا يعصبوني غير في المكالمات ف بينتهي الامر اني اضرب التليفون على الارض

بكسل كل شوية انزل اشتري تليفون بقا كل ما يبقى معايا فلوس بشتري واحد لغاية ما يجي وقته

اها فهمت

اخيرا لقيتك

اخد تليفون ولسه هيخرج ف بص ناحية الصندوق البنفسجي اللي تحت سريره

قولت في سري

يا ماماااا ده شكله عرف اني فتحته !

هو انتي فتحتي الصندوق ده

صندوق ايه

اللي تحت السرير

لا .. لا مفتحتش حاجة

بصلي في عيوني وفضل ساكت اللي هو يعني مش مصدقني

معرفتش اعمل ايه ف فجأة قالي

كويس بس مهما فضولك راح بيكي هنا او هناك اياكي تحاولي تفتحيه

طيب ليه

عشان فيه كل خصوصياتي اللي مينفعش حد يشوفها اانا بقولك اهو متحاوليش تفتحيه

حاضر

انا وثق فيكي انك مش هتقربي عليه

تمام

تصبحي على خير

وحضرتك من اهله

خرج ف قفلت الباب رميت نفسي على السرير وقولت لنفسي

الصندوق جواه دفتر مذكراته الحمد لله اني مفتحتهوش ولا كان زماني انتهيت يا ترى ايه اللي مكتوب فيه لدرجة انه خاېف اني افتحه وانا مالي ما هو عنده حق دي حاجة تخصه هو اتخمدي يا سيلين اتخمدي

فضلت اتقلب على السرير شوية لغاية ما روحت في النوم

سيف قاعد في الصالة ركب بطارية للتليفون واشتغل

ايوة كده

حطه في الشاحن وراح ينام

نام على الانتريه ولسه هيغمض عيونه ف رن

جرس الباب

يووووه ما انا بكون قدامكم طول النهار اشمعنا لما اجي انام تفتكروني ! ايه مفيش ډم !

قام سيف فتح الباب وهنا كانت المفاجأة !

لقي باباه ومامته هم اللي جم

شافهم وفضل يرجع لوراء وقال

جيتوا ليه

جات امه تحضنه وقالت

ابني حبيبي وحشتني

عندك ! اياكي تقربي مني ايه اللي جابكم هنا

ابوه قال

هنفضل قدام الباب كده

لا طبعا ادخلوا عشان بس محدش يسمع صوتي وانا برحب بيكم

دخلوا ف فقل سيف الباب قوة

اخلصوا قولوا جيتوا ليه

يا بني احنا جايين عشان نبقى معاك

عرفنا غلطنا وندمانين على كده ف جايين نصلح كل حاجة

تصلحوا تصلحوا ايه بالظبط انتوا تعرفوا اصلا اي حاجة عني بحب ايه وبكره ايه وايه الحاجات اللي بتفرحني والحاجات اللي بتزعلني ها قولوا حتى حاجة وحدة تعرفوها عني ساكتين ليه طبعا لا متعرفوش يبقى جايين تصلحوا ايه بالظبط

انتوا أساسا متعرفوش انا بقا عندي كام سنة وتلاقيكم اصلا نسيتوا تريخ ميلادي

ولا انتوا جايين عشان فلوسكم خلصتوا ف افتكرتوني وجيتوا قولتوا اكيد سيف هيخلينا نعيش معاه

كل اللي انا فيه ده انا عملته بنفسي ومطلبتش اي مساعدة منكم ده كله بتعبي انا

انا معملتش هجرة غير شرعية لأمريكا زيك ولا روحت اتجوزت وحدة غنية تصرف عليا زيها

وقفت على رجلي بنفسي وانا فخور بيا جدااا وبحب نفسي خاصة اني طلعت مش شبهكم انا ولا شبهكم في الشكل ولا الصفات والحمد لله ده من فضل ربنا اني مأخدتش اي حاجة منكم

انا استغنيت عن وجودكم في حياتي من زمان اوي من اخر مرة شوفت الست دي فيها لما تطلقتوا كنت طفل قولتلك رايحة فين يا ماما قولتي امشي يا سيف من قدامي وخليك مع جدتك لاني مش هاجي تاني

أي نعم كنت طفل ساعتها بس عمري ما نسيت كلامك ده وده راح سافر هو انا ليه مكنتش في بالكم ابدا

هو انتوا خلفتوني عشان تقولوا للناس اهو احنا قدرنا نخلف وبعد كده سيبتوني ومشيتوا طيب ليه

قلوبكم دي ايه حجر ! مكنتش حتى تسألوا نفسكم انا حالي ايه وقاعد فين وبعمل ايه

عندي دلوقتي 28 سنة مشوتش وشكم بقالي 24 سنة كنتوا فين كل ده

جايين بعد السنين دي كلها وتقولوا ليا تعالي نصلح كل حاجة والمفروض افرح وادخل في حضنكم ! كان فين حضنكم ده لما كنت طفل ها كان فين

مستحيل ده يحصل مستحيل اسامحكم اصلا ف انسوا

مش عايز اعترض على أمر الله بس انتوا مكنش ينفع تخلوا اصلا محسوبين على الدولة أم وأب على الفاضي

كل الكره اللي جوايا ده انتوا السبب فيه ف اعرفوا كويس اني مش هتغاضى عن كده بسهولة

اطلعوا بره !

كنت انا صاحية وسمعاهم بره وهم بيتخانقوا مع بعض ودكتور سيف بيكسر في كل حاجة قدامه

مكنتش عايزة اتدخل ولو خرجت اهله هيقلولوا مين دي بس الموضوع زاد عن حده اوي

فتحت الباب وخرجت وقفت قدام سيف وانا متعصبة منه جدا

سيلين ادخلي

مش هدخل

صړخ فيا وقال

ادخلي جوه متخلنيش اتعصب عليكي

وبعد ما هتتعصب هاا يجيلك اڼهيار عصبي ويغمى عليك وبعدين ايه انت مش كويس ابدا

انا مش طايق ابص في وشهم خليهم يمشوا وهبقى كويس

لا مش هيمشوا

هيمشوا

مش هيمشوا بقولك اهو ايه هتفضل امتى لغاية كده هم غلطوا وعرفوا غلطهم وجايين يصلحوه فيها ايه لو اديتهم فرصة مش هتخسر حاجة ده بالعكس ممكن تكسب الحنان اللي انت عايزه وبتدور عليه من زمان

مش عايزهم في حياتي خلاص اتعودت اعيش من غيرهم جايين دلوقتي بعد ايه

والله هتحتاجهم دول أهلك

عيط وقالي

ما كنت بحتاجهم وبطلبهم بالساني لكن مفيش دول سابوني وكملوا حياتهم عادي ضحكوا وفرحوا عملوا كل حاجة من غيري ولا فرق معاهم اذا كنت مش موجود

انا عشيت طول حياتي من غيرهم واتعاملت طول حياتي انهم ميتين لانهم بجد ماتوا جوه قلبي من زمان

لا اديهم فرصة كمان مش يمكن تحبهم الانسان مش بيكمل غير وأهله معاه

ضحك بسخرية وقال

ليكي حق تقولي كده عمرك ما هتفهمي احساس ان اهلك يبقوا عايشين بس بعيد عنهم بمزاجهم ما انتي لما ابوكي اتوفى مامتك حطتك تحت جناحها وفضلت جمبك لغاية ما كبرتي ولما اتحتاجتيها لقيتها جمبك لما زعلتي طبطبت عليكي وحضنتك ولما فرحتي فرحت معاكي لكن انا اتحرمت من ابسط حقوقي بسبب حبهم لنفسهم شافوني عائق في حياتهم ف مشيوا يبقى ايه لازمتهم دلوقتي !

بس ماما مش موجودة دلوقتي أشبع من أهلك بدل ما يجي يوم تحتاجهم ويبقوا مش موجودين

انتي بتتدخلي ليه أساسا انتي مالك اصلا ! خليهم يمشوا

لا مش هيمشوا

بقا كده

ايوة بقا كده

ماااشي

راح عند المكتب اخد منه حاجة انا مش شوفتها وجه قالي وهو بيدوس على سنانه بعصبية

خليكي فارة كويس انك انتي اللي اتحدتيني مش انا

طلع مسډس من وراء ضهره ووجهه ناحية رأسه وقال هو بيبص في عيوني بتحدي

لو مش مشيوا حالا أنا هقتل نفسي ما هي حاجة من الاتنين يا أنا يا هما !!

طلع مسډس من وراء ضهره وو وجهه ناحية رأسه وقال وهو بيبص في عيوني بتحدي

لو مش مشيوا من هنا حالا هقتل نفسي ما هي حاجة من الاتين يا أنا يا هما !!

اټصدمت من اللي بيعمله وقولت

خلاص اهدى نزل المسډس ونتكلم

مش هنزله غير لما يمشوا

قالت مامته

للدرجة دي يا سيف أنت بتكرهنا

هو مفروض احبكم هو انتوا ناس تتحبوا اصلا بصوا لنفسكم في المراية كويس وهتشوفوا اللي أنا شايفه

ده الحمد لله ان معنديش اخوات وألا كان زمانهم انتحروا بسببكم أنا استحملتكم كتير جدا وكفاية لغاية هنا امشوا من البيت ده بدل ما امشي انا من الدنيا كلها !

خلاص خلاص هيمشوا بس اهدى

اخدتهم على جمب وقولتلهم

بصوا انتوا امشوا دلوقتي بس لغاية ما يهدي وهحاول على قد ما اقدر اجمعكم مع بعض هو متعصب دلوقتي خليه ياخد شوية وقت ويهدى وتتصالحوا

ماشي يا بنتي

حاضر هنمشي

مشيوا وهما زعلنين لان سيف وصل لحاله بسببهم بقا يفكر يستغنى عن حياته لو هم ظهروا فيها

بعد ما مشيوا قفلت الباب بصيت عليه وقولت

اهو اللي انت عايزه حصل اهو

قعد على الانتريه وأخد نفس عميق كان بيعيط ومتعصب في نفس الوقت وقالي

اصلا المسډس فاضي

اتفاجئت وقولت

طيب ليه عملت كده

اوعي تفتكري اني هقببلهم في حياتي عمري ما هبقلهم لغاية ما اموت

انت مصعب ليه كل حاجة كده

عيزاني بعد اللي عملوه فيا اسامحهم !

ده المفروض تعمله ده يكفي انهم عرفوا غلطهم وجايين يصلحوه و..

صړخ فيا وقال

دول لو كانوا اهلك انتي مكنتيش هتدافعي عنهم بالشكل ده ! ده انتي وحدة غريبة بس انا مش بلومك لانك مش عشتي 1 من اللي انا عشته

في طفولتي

اللي انتي فكراهم ندمانين دول بش بيحبوني هم لقيوا خلاص عجزوا ف قالوا نيجي عند سيف

انا بكرهم جدا فوق ما تتصوري شاور على عروقه وبكره صلة الډم اللي ما بينا

يا دكتور سيف بس كده غل..

ارجوكي يا سيلين متتكلميش معايا في كده واياكي تتدخلي تاني لان مهما شرحتلك الموضوع من أوله الي أخره عمرك ما هتعرفي تحطي نفسك مكاني او تحسي نفس احساسي ناحيتهم

لقيت مفيش فايدة من الكلام معاه دماغه ناشفة اوي وعرفت ان موضوع مصالحة اهله ده هياخد وقت كتير

طب على الاقل متضغطش على نفسك

هحاول

روحت على المطبخ وجبت كوباية

خرجت على الصالة لقيته حاطط ايده على رأسه وبعيط

اتفضل

بصلي وقال

ايه ده

ده الدواء اللي كتبه الدكتور كل يوم تاخد حبة قبل ما تنام هيريح اعصابك

مش عايز بص على الجمب التاني

قعدت جمبه وقولتله

هو انت عندك 28 سنة فعلا

ايوة

بالسرعة دي اتعينت دكتور جامعي مرة وحدة !

بعد تخرجي من الجامعة على طول عملت دكتوراه وماجستير في سنتين بعدها اتعينت دكتور جامعي للهندسة المعمارية

طيب ليه مشتغلتش في المنشأت المعمارية

ضحك وقالي

لما كنت طالب جامعي كان عندي دكتور اسمه دكتور وليد ده بقا بيتلكك على الوحدة ومعقد جدا كانوا قليل بس من الطلبة اللي بينجحوا في مادته كان بېخنقني اوي ف قولت لما اتخرج هبقى دكتور جامعي عشان اخنق الطلبة زيه كده

ما انا بقول برضو اكيد انت لقطت حتة من الدكاترة الكبار وانهم صعبين

بس يعني انا بحب التدريس عمتا يعني حلو جدا لما اوصل معلومة لحد بطريقة مباشرة او ادفعه انه يذاكر وينجح بس حتة ان انا صعب دي ڠصب عني والله انتوا طلبة جزم مش بتمشوا عدل غير بالضړب

فضل يحكيلي عن ايامه في ثانوي وايام ما دخل جامعة وكنت بسمعه بتركيز شديد كأنه بيشرحلي محاضرة وكنت بصاله كده في عيونه وسرحت فيه وهو بيتكلم بالتلقائية دي

كان محتاج حد يسمعه من زمان خلص كلامه وكل ذكرياته ف قولت وانا بحطله الدواء في ايده

ذكرياتك يا دكتور في منتهى الجمال واللطافة مش ناقصك بس غير تاخد الدواء بتاعك

برضو !

هي حبة وحدة بس تهدي اعصابك مش هتعمل اكتر من كده

طيب هاتي كوبااية المية

ادتهاله وشرب دواه اخيرا

طيب انا هدخل الاوضة انام

روحت على الاوضة وهو جه ورايا وقالي

انا عايز اقولك حاجة مهمة

اها اتفضل

سيلين انا .

رن تليفوني ف قولت

ثواني بس اشوف مين بيرن

اتعصب سيف وقال في سره

كل ما اجي اعترفلك تيجي حاجة زي الخازوق تقاطعني عن كلامي معاكي ! اووووف

خرج سيف قعد بره في الصالة

لقيت اللي بيرن عليا رقم مش متسجل قولت ارد ممكن حد اعرفه

الو

مردش بس سمعت صوت واحد بيشرب وفجأة قال

ازيك يا حبيبتي عاملة ايه

اتفائجت ده صوت أسر !

فاكرة لما تهربي مني مش هعرف اجيبك مش انتي درستي رياضة على ما اعتقد بالرغم من كده انتي طلعتي غبية اوي معرفتيش تحسبيها كويس لما تفكري تهربي انا هعمل فيكي ايه ! هجيبك وهتجوزك ڠصب عنك

انت واحد قذر !

جيت اقفل راح قالي

قبل ما تقفلي أحب اقولك ابقي خدي بالك كويس اوي على الدكتور سيف عشان ممكن حاډث صغير يحصله عربية نقل مثلا تخبطه او ماس كهربائي يمسك في جسمه حوادث زي دي يعني ممكن تحصل في اي وقت ف افتحي عيونك كويس يااا مراتي

يا أسر لا ..

قفل السكة في وشي

سيف !! هيأذي سيف !

وصلت رسالة على الواتس فتحت شوفتها كانت من أسر وقال فيها

لو مجتيش بكره قبل العصر أنا هقول ربنا يرحمك يا دكتور يا سيف صحيح كان جدع وشهم بس يستاهل اللي هيجراله عشان يعرف ازاي ياخدك مني وكمان يلبسني قضية انا في انتظارك يا حبيبتي

خۏفت جدا جريت بره والحمد لله لقيته قاعد بياكل

رجعت على الاوضة وقفلت الباب بالمفتاح

قعدت الف في كل مكان قلقانة جدا

أسر هيأذي سيف ! انا عارفة كويس طالما قال كده يبقى هينفذ !

يووووه اعمل ايه دلوقتي اروح اقول لسيف ايوة هروح اقول

لسه هفتح الباب اتراجعت

هقوله ايه خد بالك عشان أسر ناوي يقتلك ! ما كله ده بسببي أنا ياريت ما جيت للدكتور سيف ولا كنت دخلته في أي حاجة أنا غلطانة أنا السبب !

مقدرش اسيبه يتأذي بسببي

مقدرش اخلي أهله يتلقوا خبر مۏته وهم نفسهم يحضنوه

لا لا كفاية أنانية اصلا الدكتور سيف علاقته بيا ايه انا ولا اقربله ولا يعرفني

أنا لازم امشي من هنا حالا بس هخرج ازاي دلوقتي هقوله ايه لو قولتله اني همشي مش هيسمحلي امشي أبدا

هستنى لغاية الصبح همشي لما يكون نايم

معرفتش أنام من الخۏف وفضلت صاحية طول الليل وكل ساعة اخرج اطمن على سيف وبعدها ارجع للاوضة تاني

لغاية ما اخيرا الشمس بدأت تخرج والدنيا نورت

اخدت حاجتي في شنطة زي ما جيت

وقعت عيني على صورة ل سيف جوه اطار

اخدتها في الشنطة عشان افتكره بيها

خلصت لبس وفتحت باب الاوضة بالراحة

بصيت على سيف لقيته نام ف بدأت امشي بالراحة

لغاية ما اخيرا وصلت عند الباب فتحته بكل هدوء

جيت اخرج وقفت لوحدي روحت رجعتله قربت منه وبصيتله وهو نايم

مكنتش عايزة اسيبك لوحدك بس مقدرش اشوفك بتتألم بسببي واقعد ساكتة خليك عارف كويس ان عمري ما كنت هفكر اني اتخلى عنك بس ڠصب عني والله متزعلش مني

سيبت ورقة جمبه وغطيته كويس واتسحبت بالراحة وخرجت

بعد ساعة

وصلت بيت أسر دخلت لقيته بيعوم في البسين

شافني وهو جوه البسين قالي

اهلا اهلا بالقمر بتاعي وانا اقول ليه الجو حلو النهاردة تاري عشان انتي جيتي

كنت متأكد انك هتسمعي الكلام لان اللي اعرفه عنك كويس انك جدعة وحشتني يا حبيبتي

أنا مجتش عشانك وبطل تقولي يا حبيبتي لاني مش بحبك ولا هحبك اصلا أنا جيت بس عشان متسببش في أذى سيف

ما انا عارف كده وعشان كده

طلع من المية ومسك ايدي وقالي

عشان كده احنا هنتجوز بكره هديكي النهاردة راحة استريحي براحتك او نامي بكره هيكون يوم مليان اوي ومتعب ف ارتاحي شوية النهاردة

طيب بس هتجوزك على شرط !

ايه هو

متأذيش سيف بأي شكل من الاشكال ولا تقربله ولا تقرب لأي حد تبعه

بما انك سمعتي الكلام وجيتي من غير ما تتعبيني ف ماشي انا مواقف على شرطك بس انا كمان عندي شرط

ايه هو

لو متجوزناش بكره او حاجة حصلت منعت الجوازة دي سواء هربتي او حاول يوصلك هنا هدوس عليه برجلي هو واي حد يساعده وهوريه ايام سودة عشان يكون في علمك

لا متقلقش مفيش حاجة هتحصل تمنع كده

قرب من شعري وقال

تصدقي ريحة شعرك وحشتني جدااا

وقعد يشم فيه

ابعد عني

حاضر متخفيش مني كده كده بكره

انت في الصفحة 4 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
16

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل