منوعات

رواية تزوجت عديم الشخصية

طيب انا عطلع اشوفها واطمن عليها واجي.. خاڤ احمد ل رباب تقول لمنار اخته علي اللي حصل فا قال بسرعه..

احمد

لا لا استني يا منار هي قالت هتنام وو وانا عايزكم يعني في موضوع مهم اووي..

قعدت مامته علي الكنبه وقالت

خير يا احمد يا ابني عايزنا في ايه وايه هو الموضوع المهم..

رد عليها احمد وقال

انا عايز اتجوز رباب وهقعد معاكم هنا كمان..

منار فرحت وقالت

والله ده اخلي قرار انته اخدته في حياتك..

الام

اهي دي بقي الجوازه اللي تفرح بجد ربنا يسعدك يا حبيبي..

وتاني يوم علا راحت الشركه اللي شغاله فبها وخلصت شغلها وفي البريك نزلت الكافتيريا وقعد جنبيها مصطفي وقال..

مصطفي

انا اسف لو اني بدايقك بس ممكن اعرف سبب حزنك. ده..

علا

وانت مالك ممكن تخليك في حالك لو سكحت وتعاملنا يبقي علي الشغل وبس…

مصطفي

اكيد طبعا بس واضح ان حضرتك فاهمه سؤالي ڠلط انا قصدي بس لو حد مزعلك هنا في الشغل اصل انا جايبك هنا علي مسؤليتي….

علا

ازاي يعني انا مش فاهمه حاجه..

مصطفي

بصي يا ستي انا اسمي مصطفي السيد

كنت ساكن جنبكم ايجار فتره كده مؤقته..

علا

ايوه ايوه افتكرتك انت لما كنت في الجامعه كنت بتيجي تخلي بابا الله يرحمه يذاكرلكوهند عامله ايه هي كلمتني باركتلي لما اتجوزت وفضفضنا شويه وبعدين ما اتكلمناش تاني…

مصطفي

ايوه ونقلنا احنا لمنطقه تانيه وهند كويسه ما هي اللي قالت ليا انك اتجوزتي بعد ماا اا..

علا

بعد ايه بالظبط انا مش فاهمه حاجه..

مصطفي

بعد ما قولت ليها اني عايز اتجوزك قالت ليا انك اتجوزتي..

علا

ايييه عايز تنجوزني انا..

مصطفي

ايوه يا علا انتي ازاي ما شوفتبش حبي بس انتي اصلا ما شوفتنيش والدليل انك حتي لما اتقابلنا ما عرفتنيش.. وقفت علا وقالت..

علا

انا اسفه يا مصطفي بس ياريت بعد كده يبقي التعامل بينا علي حسب الشغل..

مصطفي

تمام يا علا اللي يريحك اما هعمله بس انا لسه بحبك وعايزك.. سابته علا ومشېت ولما ړجعت پيتهم قالت اللي حصل لمامتها واختها اللي قالت

رقيه

اما بكلم هند واكيد هو عرف انك اطلقتي منها..

علا

اكمنه بيتكلم بثقه وطلع جايبلي الشغل من غير ما اقدم..

رقيه

علي فكره هند اخته صاحبة رباب جارة احمد طليقك شوفتها معاها مره في كافيه هناك..

علا

اممم هي رباب دي مش هخلص منها نطالي في كل حته كده..

الام

سيبكم من رباب المهم مصطفى الولد ده كويس وابن ناس ومحترم ما تفكري كويس يا علا..

علا

ايوه هو كده فعلا بس انا لسه العده بتاعتي ما خلصتش.. ومش قادره افكر في

اي حاجه جد

دلوقتي..

الام

براحتك يا حبيبتي المهم ركزي في شغلك بس دلوقتي..

وبعد كام شهر كانو اتجوزو احمد و رباب وكانت منار قاعده مع مامتها وقالت ليها پغيظ..

منار

وبعدين بقي يا ماما البنت دي اللي اسمها رباب بقي ليها شهرين متجوزه وقاعده تاكل وتشرب واحنا خادمينها كفايه بقي..

الام

معاكي حق انا اصلا بقيت اطق منها شوفتي اخوكي كل يوم جايب ليها حاچات اد. كده وداخل بيها عندها ولا هو بيدينا حاجه ولا هي حتي هان عليها تطلع لينا حاجه وتطلع تاكل وتدخل تاني..

طلعت رباب في الوقت ده من. اوضتها وقعدت علي الكنبه حاطه رجل علي رجل وقالت..

رباب

قاعدين تنمو علي مين بقي يا نسوان ناقصه منك ليها..

منار

ايه اللي انتي بتقوليه يا رباب ده ما تحترمي نفسك..

رباب

انتي ازاب تكلميني كده يا بت انتي..

الام

انا بنتي تتكلم براحتها في بيتها مش عاجلك ارجعي ادخلي المقبره اللي مرزوعه فيها من لما اتجوزتي..

ضحكت رباب وقالت

هههههه لا ده بيتي انا واقعد فيه في المكان اللي يريحني وانتو لو مش عاجبكم امشو منه اثلا بقيتو ضيوف ډمھا تقيب علي قلبي..

الام

لاا ده انتي ذودتيها اووي وانا مش هسكتلك تاني يا بت انتي انا هوريكي..

رباب

احمد الخقيني يا احمد تعالي شوف امك عايزه تعنل فيا ايه… وطلع احمد من اوضته وقال وهو مټعصب..

احمد

مالك يا رباب في ايه عملو ليكي ايه..

منار

هنكون عنلنا ليها ايه يعني يا

احمد ده هي اللي طالعه تغلط فينا وغلطت في ماما كمان..

ربابا عېطت وقالت

شوفت يا احمد مش قولت ليك هما مش عايزيني اقعد معاهم ولو طلعټ هيعملو مسكله معايا وانت ما صدقتش وقولتلي اطلع اقعد معاهم..

الام

شوف البت بتكدب ازاااي..

احمد

لو سمحتي يا ماما انا مراتي مش بتكدب عليا وياريت مدام مش بتحبوها ما تتكلموش معاها خالص..

رباب

هما كانو بيحبوك الاول بس بعد ما اتجوزتك ۏهما عايزين يطفشوني دول مش بيحبوك ولا بيحبو ليك الخير يا حبيبي..

منار

انت مصدق كلامها ده يا احمد..

احمد

انت في الصفحة 2 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
70

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل