انا وصاحبتي ندا عندنا هوس كبير بمواقع الر.عب والماورا.ئيات, بل ممكن تقول إننا بقالنا تلت سنين بنجري ورا كتاب شمس المعارف الشهير عشان نحمله ونشوف هو بيتكلم عن ايه, ومفيش عندنا أدنى مشكلة إننا كمان نتعلم طُرق التحضير ونحضر الجـ،ـن والأشـ،،ـباح, وبالأخص لما سيطرت علينا فكرة إن الواحدة مننا ممكن يكون ليها حبيب من عالم الجـ،ـن, حبيب قادر يلبي ليها أي حاجة, ومواقع الرعـ،ـب مليانة قصص عن اللي قدروا يسخروا جـ،ـن وحياتهم اتغيرت 180 درجة, وحابة أقولك احنا مش مجانين أحسن تكون فاكر إننا مجانين أو أطفال, احنا داخلين تقريبا على سن ال30, بس الفراغ والعزوبية لحد الوقت ده بتخليك تاخد سكك غير السكك المعتادة, سكك ممكن تكون نهايتها الهـ،ـلاك زي ما بيقولوا..
امبارح بس اتكلمت مع ندا بالليل يمكن نصف ساعة فيديو كول وبعدها قفلت ودخلت عشان أنام, بس قبل ما أقفل لقيت حد بعتلي على رسايل الأزر وكاتبلي
“أنا معايا كتاب شمس المعارف”
في العادي بكون متأكدة إنه مجرد عيل مراهـ،ـق داخل يتعرف ويرغي, خاصةً إني نشطة أوي في جروبات الرعـ،ـب وتعليقاتي كتير وده بيخلي المراهقين حوليا كتير, بس المرة دي صِدقًا حسيت بر.هبة وبر.عشة مسكت في جسمي كله, رديت عليه وقولتله يبعتلي الكتاب, لقيته بكل هدوء كتبلي:
مش متضايقة من السويت شيرت الأحمر اللي لابساه ده والجو حر
قرأت الكلام وبدأت أحس بتنميل في جسمي كله, كمل كلامه وقال:
متستغربيش لأني سهل أوي أشوفك واعرف انتي بتعملي ايه
اتعدلت مكاني وبدأ قلبي يدق بعنف, لقيته بدأ يطمني ويقولي انه ممكن يديني الموهبة دي وكمان يبعتلي كتب تسخير تخليني موهوبة ومعايا جن يساعدوني في حياتي, وبدأ يقولي على كل حاجة تقريبا, اسمي, عمري, لابسة ايه, وحتى أسرار في حياتي تقريبا مفيش أي حد يعرفها, كنت بقرأ اللي بيكتبه وانا بتنفض ومش عارفة أرد أقول ايه, لقيته قفل مرة واحدة وبطل يرد على كلامي, وقعدت أستنا انه يفتح يمكن لأكتر من أربع ساعات كاملين بس مكانش بيفتح للأسف..
وفين وفين لما قدرت أنام ولسة كلامه عمال يرن في وداني, ازاي عرف انا لابسة ايه, وشكل أوضتي, وأسرار في حياتي كمان, بل ازاي عرف معلوماتي الشخصية, عديت اليوم ولقيته باعتلي تاني يوم, وبعتلي ملف لكتاب شمس المعارف, حسيت وقتها بحـ،ـمـ،ـاس رهـ،ـيب وجريت على ندا عرفتها, لقيتها هي كمان طارت من الفرح حرفيًا, فتحت الملف لقيت كتاب كله تعـ،ـاويذ وطلاسم ومكنتش فاهمة منه نص كلمة حرفيًا, بس اللي بدأت يوم بعد يوم اتوهم بشخصيه هو الشخص اللي كلمني على النت وبعتلي الكتاب, بل وعرف عني تفاصيل في حياتي محدش يعرفها تقريبًا, كان اسم الأكاونت بتاعه “الساحر عواد” ورغم خوفي ورهبتي منه إلا إني شوفت فيه القوة والنفوذ, الحاجة اللي ممكن تكون حبل النجاة وتحققلي حاجات كتير في حياتي أنا محـ،ـ،ـرومة منها..
وبدأ الكلام ما بينا ياخد منحنى تاني تماما, كان بيكلمني على فكرة انا ليه داخلة في التلاتين ولسة متجوزتش, بلغته إن ده أمر الله, قالي انه ممكن يساعدني بل ويكون سبب إن عريس كويس جدا وغني جدا يجي يتقدملي بس بشرط أعمل كل اللي يطلبه مني بدون أي تفكير..
كنت خايفة ومترددة بس كلامه كان زي الحلم, أنا اللي فقدت الأمل إن يجيلي شخص كويس دلوقتي عندي فرصة كبيرة في إني أتجوز حد كويس جدا, سألته أنا ممكن أعمل ايه بدأ يقولي اننا هنعمل نوع من أنواع سـ،ـحر الجـ،ـلب, بس نوع قوي بيسخر نوع من الجـ،ـن بيجذب ناحيتي طاقة الزواج, وبدأ يفهمني إن الزواج طاقة زي أي طاقة ولازم أفتح حوليا ثغرات عشان تستقبل الطاقة دي, وبدأ يطلب مني أرسم طلاسم على جسمي وانا عر.يانة تماما..
بدأت أخاف وأقلق من كلامه بس كان بيطمني, وقالي إنه شايفني وبيشوفني دايما, فمش اللي هعمله ده اللي هيأذ.يني, خاصة إنه طلب مني أصور جسمي وهو مرسوم عليه الطلاسم ولازم جسمي يكون واضح وظاهر جدا, ولما رفـ،ـضت بدأ يهـ،ـد.دني ويخـ،ـوفني, ويقولي إنه يقدر يعمل حاجات كتير ودي فرصة العمر ومينفعش أضيعها..
وغصـ،ـب عني بدأت ارادتي تتسحب مني وأسمع كلامه وكأني مقيدة تماما, وبدأ يبعتلي حروف غريبة ويطلب مني أرسمها على جسمي وأصورله جسمي وأوريه, طلب مني فوق ال20 صورة وكنت غصب عني ببعتله, يمكن خايفة, يمكن متشوقة للي ممكن يحصل وخلاص هشوف الدنيا, معرفش أنا بعمل كدا ليه من الأساس..
في النهاية طلب آخر صورة, أرسم على رقبتي ونص خدي اليمين وأصور صورة واضحة, وفعلا عملت كدا ووعدني إن الخير هيجي في حياتي خلال أيام وبس, وفعلا وقعت في حلم جميل, وبدأت أتخيل شكل العريس اللي ممكن يجي يتقدملي, والحياة الجميلة اللي مستنياني..
وعلى الساعة 12 دخلت عشان أنام وانا عايشة في حلم جميل أوي, بس وسط نومي بدأت أسمع صوت حد بيكح بطريقة غريبة وبصوت خشن أوي جوة الأوضة بتاعتي, حسيت بالخوف الشديد وقمت من مكاني مفزوعة, حاولت أبص يمين وشمال وأفهم ده ايه بس الأوضة كانت ضلمة تماما, في اللحظة دي حسيت بحرارة شديدة جاية من ضهري وصوت أنفاس خشنة أوي, كأن فيه حيوان نايم ورايا, لفيت وانا جسمي تقريبا منهار من الفزع لقيت, لقيت راجل عجوز بعين واحدة وعنده قرن في جمجمته, وكانت عنيه واسعة ولونها أحمر دموي, مسافة ما شوفت المشهد ده جسمي كله اتخشب مكانه, مكنتش قادرة أهمس أو أتكلم بنص كلمة, وكأني فقدت الحياة كلها..
ومن عنيه بدأت قطرات د…م تنزل منها وتتحرك ناحية جسمي, كل ده وانا عنيا جاحظة وجسمي مشـ،ـلول تماما, وفضلت قطرات الد…م تتحرك ناحيتي لحد ما لمست جسمي, وأول ما لمسته حسيت بنار وكأنها مية مغلية لمستني, صرخت بأعلى صوت ووقعت من على السرير وطلعت أجري برة الأوضة وانا حاسة إني بمـ،ـوت, وإن شيـ،ـاطين الدنيا كلهم بيجروا ورايا..
أمي خرجت بسرعة عشان تفهم فيه ايه بس مقدرتش أنطق, دخلت أوضتي لما شافتني مرعوبة وفضلت تفتش يمين وشمال بس مكانش فيه أي شيء, قالتلي يمكن يكون كابوس ومسابتنيش غير لما هديت تماما, وعلى الساعة 8 الصبح دخلت عشان أخد دش, كنت مرهـ،ـقة وجسمي لسة فاقدة السيطرة عليه, ومسافة ما وقفت تحت الدش وفتحت المية لقيت المكان كله ضلم وكأني في قلب قبر مظلم..
وقفت تحت الدش اتنفض بعد ما ريقي نشف وفقدت القدرة من تاني إني أتكلم أو أهمس بنص كلمة, ومن ورا ستارة الدش بدأت أسمع صوت الكحة من تاني, صوت وكأن فيه حيوان بيكح مش إنسان, ومن غير تفكير بدأ جسمي يتشنج من الفزع وانا عارفة إنه ممكن يكون نفس الكيان المُخيف ده, فتحت الستارة برعب ورغم الضلمة اللي غرقان فيها الحمام شوفته, شوفته بيطلع لسانه الاسود المشقوق وبيقرب ناحيتي زي الموت, ومقدرتش أتحمل أكتر لأني وقعت في غيبوبة في قلب الحمام..
يمكن فقت بعد تلت ساعات وصوت خبط هيستيري على الحمام, لبست هدومي بسرعة وفتحت الباب لقيت أمي وأبويا قلقانين عليا ومش فاهمين انا نايمة جوا ليه, حاولت أطمنهم رغم إني عارفة إنهم استحالة يتطمنوا ودخلت على أوضتي وفضلت أبكي, أبكي كتير أوي من الرعب اللي انا فيه, لقيت الشخص اياه فاتح بعتله ريكورد وانا ببكي واترجيته يبعد عني وفضلت أبكي وأحكيله اللي بيحصلي, فضلت أستنا انه يشوف الرسالة مشفهاش, في اللحظة دي جتلي رسالة طويلة أوي من حد تاني..
“ازيك يا حليمة أنا أدهم زميلك في الكلية فاكراني, انا لسة راجع من السفر وأول ما عرفت صدفة انك لسة متجوزتيش حبيت أكون أنا نصيبك, وللعلم بعت لندا صاحبتنا من إسبوع لأني معرفتش أوصلك وقالتلي هتبلغك معرفش هي بلغتك ولا لا, ياريت تردي عليا”
فضلت مصدووومة من محتوى الرسالة دي, هي ازاي ندا اللي نايمين صاحيين مع بعض على الشات متقوليش حاجة مهمة زي دي, في اللحظة دي رد الساحر عواد, رد بريكورد طويل أوي وطلب رقمي ضروري عشان نتكلم, بعتله رقمي وانا بترعش واتكلمنا, اتكلمنا مكالمة طويلة أوي.
قالي إنه مش ساحر ولا أي حاجة وكل ده أي كلام, قالي انه دخل يكلم ندا على جروب الرعب من فترة وأوهمها انه ساحر عشان يرغي شوية ويخوفها, لقاها بتستجيب معاه أوي وبتطلب منه طلب غريب, قالتله هدلك على صاحبتي وتعملها حاجة توقف حالها لأن جايلها عريس وانا مش عاوزاه يتقدملها, ولما اعترفتلها إني مش ساحر وان الأكاونت بتاعي فيك وأي كلام رسمت معايا خطة نعملها والمقابل هتفتحلي فيديو كول وأعمل معاها اللي انا عاوزه, قالتلي هتكلم صاحبتي حليمة وتوهمها انك ساحر وانا هقولك على حاجات في حياتها شخصية توهمها بيها, زي لابسة ايه وشكل اوضتها وحياتها, وهي هتصدقك لأنه هتقولها إن فيه شخص كويس هيتقدملها قريب, وتبعتلها طلاسم من على النت أي كلام وتخليها تكتبها على جسمها وتصورلك, عشان لو الشخص ده اتقدملها نبعتله الصور ويفسخ معاها فورا, وممكن كمان تضحك عليها وتبعتلها نسخة مز.ورة من كتاب شمس المعارف اللي ماليين النت عشان تقتنع أكتر وترد عليك..
وفعلا حب اللعبة ولعبها معايا وبعتله الصور وانا عريانة, بس ضميره أنبه, هو شخص مش كويس بس استحالة يأذي حد ودي أكتر حاجة بيخاف منها, والصور فضلت معاه ورفض يبعتها لندا وقرر يقفل معاها القصة دي, ولما سألته طيب اللي بشوفه ده قالي أكيد ندا تواصلت مع ساحر بجد وعملتلها حاجة من خلال صورتها مثلا عشان تبوظ عليها جوازتها, والدليل انها مقالتش ليها ان أدهم بيدور عليها وفضلت مخبية, ولما لقت اني مش هبعت الصور وأدهم ممكن يلاقيني ويتقدم عملت حاجة أكيد, ونصحني أروح لشيخ اتعالج بجد واقطع صلتي بيها خالص..
وبكيت, بكيت بهيستريا, دحنا صحاب من أيام الجامعة, كنا أقرب اتنين لبعض, ليه تعمل فيا كل ده, وفعلا روحت لشيخ ومشيت معاه في كورس علاج طويل والحمد لله جاب نتيجة, وبعد مواجهة مع ندا وقطع علاقتي بيها كلمت أدهم ورحبت بيه كعريس, ويمكن بعد تلت سنين من جوازي حكيت لأدهم, حكيتله كل حاجة, غضب شوية بس قالي حاجة مش هنساها عمري كله..
قالي الصداقة مش بطول المدة, الصداقة الحقيقية إن الصديق يشد صاحبه ناحية طريق ربنا وناحية الخير, أما إن صديق يشد صاحبه ناحية أي معصية ده مش صديق, وسهل أوي في أي اختبار يبيعك, لأنها صداقة قايمة جوة طريق الشيطان مش صداقة ترضي ربنا, الصديق اللي بيجيب بنات لصاحبه يزني بيهم ده مش صديق واتوقع يبيعك ويخونك بكل سهولة, الصديقة اللي تشد صاحبتها ناحية التبرج والعلاقات الحرام أو كتب السحر والجن دي مش صديقة, لو كان صديقك بجد كان خاف عليك من المعصية, كان خاف عليك من عذاب ربنا, انما هو في الحقيقة مش صديق إطلاقا, وسهل أوي يخونك ولو بقالكم 100 سنة مع بعض..
…..
ويوم يعض الظالم على يديه يقول يا ليتني اتخذت مع الرسول سبيلا ( 27 ) يا ويلتى ليتني لم أتخذ فلانا خليلا ( 28 ) لقد أضلني عن الذكر بعد إذ جاءني وكان الشيطان للإنسان خذولا
بقلم: أحمد محمود شرقاوي
لو عندك أي حكاية غريبة أو مخيفة حصلت معاك أو مع حد تعرفه وعاوزني أكتب عنها في قصة بكرة كل اللي عليك إنك تبعتلي على الخاص كل اللي تعرفه عن الحكاية أو الموقف المخيف ده بدون استئذان وتأكد اني هشوف رسالتك بأمر الله..